nieuws archief

overzicht

Nederlandse kunst aanwezig tijdens Art Brussels 2015

Lieven Segers (B) en Frank Koolen (NL), 120 Minutes – The Lottery, 2015

Tijdens de kunstbeurs Art Brussels (24 – 27 april 2015) zullen veel Nederlandse kunstenaars zichtbaar zijn, mede dankzij een bijdrage van het Mondriaan Fonds in het kader van de viering van 20 jaar Cultureel Verdrag Vlaanderen-Nederland. De aanwezigheid varieert van kunstenaarsboeken, een estafette van 120 minuten durende presentaties en de presentaties van drie non-profit art spaces.

Presentatie 'Tafels' tijdens Art Rotterdam 2015. Foto: Mark Niedermann
Tafels. Vlaams-Nederlandse presentatie van kunst(enaars)boeken
(Mezzanine hal 3)
In het kader van dit feestjaar organiseren het Mondriaan Fonds en Kunstenpunt Tafels’, een presentatie van 80 kunstenaarsboeken en bijzondere kunstboeken uit Nederland en Vlaanderen. Eerder dit jaar werd ‘Tafels’ getoond op Art Rotterdam, waar de presentatie op veel belangstelling kon rekenen. Dezelfde presentatie is nu te zien tijdens Art Brussels.
De selectie van de getoonde boeken is gemaakt door Maaike Lauwaert (curator, kunstcriticus) en Luc Derycke (ontwerper, uitgever). De tafel waarop de boeken worden gepresenteerd is ontworpen door Hendrik-Jan Hunneman.
Naar aanleiding van deze presentatie hebben de curatoren zeven sprekers uitgenodigd om op 24 april (16 – 17u) een statement te brengen over het belang van kunstenaarsboeken en over de omstandigheden waarin die tot stand komen. Met Phillip Van den Bossche (directeur Mu.ZEE), Nikolaas Demoen (uitgever Posture), Astrid Vorstermans (uitgever Valiz), Anouk Kruithof (kunstenaar), Annelys de Vet (vormgever), Johan Pas (kunstcriticus) en Koenraad Dedobbeleer (kunstenaar).

120 Minutes (Stand 3D-44)
Tijdens Art Brussels 2015 presenteren kunstenaars Lieven Segers (B) en Frank Koolen (NL) de performatieve sculptuur annex tentoonstellingsruimte 120 Minutes. Een speciaal voor de gelegenheid ontworpen architectonische module die tijdens de looptijd van de beurs dienst doet als dynamisch platform voor 36 solotentoonstellingen van 18 Nederlandse en 18 Belgische kunstenaars.
In twee tentoonstellingsruimtes, een Nederlands en een Belgisch gedeelte, krijgen de kunstenaars 120 minuten de tijd om hun werk te installeren, te tonen en weer af te breken. Tijdens de ‘Nederlandse’ opbouw opent het ‘Belgische’ gedeelte en andersom. Elk uur opent er zodoende een nieuwe niet te missen tentoonstelling.
Nederlandse kunstenaars: Wolf Aartsen, David Bade, Morgan Betz, Pim Blokker, Kim David Bots, Kaleb de Groot, Voebe de Gruyter, Gijs Frieling, Lieven Hendriks, Daniel Hofstede, Kasper Jacobs, Ingmar König, Marius Lut, Bas Schevers, Maaike Schoorel, Bonno van Doorn, Ola Vasiljeva, Sarah Verbeek.

Drie Nederlandse Non-Profit Spaces
Op uitnodiging van curator Katerina Gregos vinden tijdens Art Brussels drie presentaties plaats van Nederlands non-profit spaces: IHA, Nieuwe Vide en RONGWRONG. Zij werden geselecteerd vanwege hun experimentele en kritische houding. Het Mondriaan Fonds droeg ook aan deze drie presentaties bij.

Institute for Human Activities (IHA) (stand 3C-50B)
Beeldend kunstenaar en filmmaker Renzo Martens is aanwezig met een project van het door hem opgerichte Institute for Human Activities (IHA). Vanuit het uitgangspunt dat kritische kunst over onderwerpen als mondiale ongelijkheid leidt tot schoonheid, werk en kansen op plaatsen waar die kunst wordt tentoongesteld, besproken en verkocht, heeft Martens een Gentrification Program opgezet. De zelfportretten die Congolese plantagearbeiders binnen dit programma hebben gemaakt, zijn gegoten in chocola gemaakt van cacao die Congolese plantagearbeiders produceren voor de wereldmarkt, verrijkt met de gevoelens en opinies van de plantagearbeiders. Het IHA zal deze beelden tentoonstellen, samen met een serie foto’s en infographics van het Amsterdamse ontwerpduo Metahaven. Foto’s en materiaal tonen de technische, sociale en economische interactie waarmee het gentrificatieprogramma te maken heeft. Het middelpunt van de presentatie wordt gevormd door een pop-up store waar bezoekers chocolade schaalmodellen van de zelfportretten kunnen kopen. De toevoeging van emoties aan de chocolade levert voor de arbeiders een inkomstenstijging van 7000% per gram op.

Nieuwe Vide presenteert The Holls Collective (stand 3C-50E)
Tijdens Art Brussels presenteert Nieuwe Vide het kunstenaarscollectief The Holls Collective de doorlopende performance Got my mind on confetti and confetti on my mind, een adaptatie van hun eerdere werk Confetti/Control (2013). De acht leden van The Holls nemen Art Brussels over terwijl ze specifieke acties op nauwkeurige wijze performen met 200 kg confetti op basis van een vaststaand tijdsschema. De confettihoop is een recept voor chaos en creëert een situatie die gerelateerd is aan de situatie op de kunstbeurs. Het schema bestaat uit zowel conceptuele als praktische taken, en vormt de basis voor een presentatie die varieert tussen solotentoonstellingen, interne obstakels en naadloos teamwork. Grenzen gaan verloren en worden opnieuw gevonden. Langzaam maar zeker zal Got my mind on confetti and confetti on my mind Art Brussels in zijn geheel overnemen.
The Holls Collective bestaat uit Lisanne Ackermann, Dóra Benyó, Saskia Burggraaf, Katinka van Gorkum, Josje Hattink, Pia Louwerens, Lotte Pet en Machteld Rullens. Allen zijn in 2012 afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.

RONGWRONG – solo installatie Louwrien Wijers (stand 3C-50C)
RONGWRONG, een presentatieruimte voor kunst en theorie, toont tijdens Art Brussels een solopresentatie van de Nederlandse kunstenaar Louwrien Wijers. Met Wijers’ performatieve en conceptuele methodieken in gedachten, presenteert Rongwrong een installatie op basis van een specifieke kamer van haar voormalige atelier/huis aan de Herengracht. Deze kamer was bekleed met textiel afkomstig van de resten van een Zeppelin luchtschip uit 1919. In deze specifieke omgeving gebruikte Wijers haar typemachine om gesprekken vast te leggen met talloze lokale en internationale kunstenaars, zoals Joseph Beuys, Ben D’Armangac, Luigi Ontani en Marina Abramovic. Deze mentale bezetting van de ruimte heeft ook betrekking op de situatie van RONGWRONG gelegen in een typisch Amsterdams huis. Hoe verhouden de investeringen van privéruimtes in een artistieke context zich tot de veranderende economie van kunst vandaag?

Logo Beste Buren