Ram Katzir, Hertog Nadler, schets voor kunstroute in opdracht van Gemeente Zwolle

Gehonoreerde plannen Bijdrage Opdrachtgeverschap

Onlangs zijn 14 projecten gehonoreerd waarbij opdrachtgevers samenwerken met in totaal 30 beeldend kunstenaars. De opdrachtgevers vormen een over het land verspreid en uiteenlopend gezelschap van musea, presentatie-instellingen, gemeentes, een recreatiepark en een paleis. Nieuw is dat ook 2 opdrachten in het Caribisch deel van Nederland worden ondersteund. De Bijdrage Opdrachtgeverschap is gericht op publieke én private opdrachtgevers die openbaar toegankelijke beeldende kunstprojecten willen realiseren. De eerstvolgende deadline voor de aanvraagronde Bijdrage Opdrachtgeverschap is 27 februari.

In de laatste twee aanvraagrondes werden de volgende projecten gehonoreerd:

Gemeente Zwolle – Portal. De Gemeente Zwolle geeft een opdracht aan Hertog Nadler en Ram Katzir. Zij ontwierpen een kunstroute tussen het station en het stadscentrum: Portal. Het project bestaat uit een panoramische video-installatie met (fictieve) personages uit Zwolle en scènes en personages uit het heden, verleden en de toekomst, een blauw kronkelend lichtpad naar de binnenstad, spots die verwijzen naar verhalen over ondergrondse tunnels die Zwolle omringen, en een aantal optische illusies die de omgeving op een andere manier ontsluiten.

A Tale of a Tub (Rotterdam) – Modern Elevations Tijdens Art Rotterdam realiseert A Tale of a Tub binnen het beursonderdeel ‘Intersections’ een presentatie met nieuw werk van Nicoline Timmer. Zij is sinds 2012 bezig met het maken van een ‘opera’ bestaande uit verschillende werken die allerlei vormen aan kunnen nemen, van video en ballet tot choreografie en een roman. Tijdens de beurs zal Timmer de inhoud van het tweede hoofdstuk van haar roman als uitgangspunt nemen. Hierin reist de hoofdpersoon naar Noorwegen op zoek naar de originele aantekeningen van Wittgenstein die hij gebruikte bij zijn lezing met de titel ‘Lecture on Ethics’.

Fundacion Eterno (Oranjestad) – Playa Caballos & Changa De Fundacion Eterno en de lokale overheid op Aruba geven opdrachten aan Osaira Muyale en Ryan Oduber. Muyale realiseert de installatie ‘Playa Caballos’ (Paardenbaai), bestaande uit een route van blauw gekleurde paardsculpturen vanaf het strand waar vanaf 1700 paarden arriveerden op het eiland voor de handel naar het historische centrum van Oranjestad. Oduber gaat een installatie maken van tafels en stoelen die geconstrueerd zijn van vergrote dominostenen, daarmee verwijzend naar de populariteit van het dominospel op het eiland. Deze installatie komt op en om een rotonde in het post-industriële stadje San Nicolas.


Peter Stel, Alles wat ik zie is van mij, schets voor opdracht Gemeente Amersfoort, 2014 - 2015Peter Stel, Alles wat ik zie is van mij, schets voor opdracht Gemeente Amersfoort, 2014 - 2015
Gemeente Amersfoort – Alles wat ik zie is van mij
Als onderdeel van de grootscheepse renovatie van de binnenstad van Amersfoort is het nieuwe Eemplein ontstaan. De gemeente geeft aan Peter Stel de opdracht voor de realisatie van het werk ‘Alles wat ik zie is van mij’, een ronde sculptuur die de bestaande bank op het plein vervangt en die langzaam ronddraait. De bedoeling is op die manier de bezoeker van het plein diens omgeving op een andere manier waar te laten nemen en er humoristisch commentaar op te leveren.

Kunsthal (Rotterdam) – Kunsthal Light De Kunsthal in Rotterdam geeft opdracht aan vier jonge beeldend kunstenaars die gedurende een periode van 8 weken de vrije hand krijgen om Hal 6, de passage aan de zijkant van het gebouw, geheel naar hun hand te zetten. De serie getiteld Kunsthal Light bestaat al sinds 2011. Voor het komend jaar heeft de Kunsthal Thera Clazing, Tim Hollander en Aura Rendon Benger uitgenodigd. Een vierde kunstenaar is nog nader te bepalen. Clazing gaat muurschilderingen maken, Hollander maakt conceptueel werk dat reflecteert op het maken van kunst en een tentoonstelling, en Rendon Benger maakt een installatie waardoor de beschouwer van buitenaf als het ware kijkt naar een performance, uitgevoerd door de bezoekers die via Hal 6 naar de uitgang van de Kunsthal moeten.

Museum de Lakenhal (Leiden) – Verwoest Huis Leiden. Voor een uitbreiding van de Lakenhal zullen enkele panden van rond 1900 aan de achterzijde van het Museum worden gesloopt. De Lakenhal heeft Marjan Teeuwen gevraagd er als laatste eerbetoon een architectonische installatie van te maken. Naast de opdracht wordt (in samenwerking met Rijnlands Architectuur Platform) een lezing-/discussieprogramma opgesteld en er wordt een publicatie over het werk van Marjan Teeuwen ontwikkeld.

Museum Jan Cunen (Oss) – Harmonie, Toekomst, Groot Theater, Zekerheid. Het museum organiseert begin 2015 een solotentoonstelling van Gijs Assmann getiteld ‘Desalniettemin, de liefde’. Het is de bedoeling dat binnen de tentoonstelling het idee van een processie de samenhang zal opleveren waarin de afzonderlijke werken worden getoond. De opdracht aan Assmann behelst vier nieuwe werken: Harmonie, Toekomst, Groot Theater en Zekerheid. Het betreft vier menselijke figuren in een assemblagetechniek, opgebouwd uit diverse materialen zoals in Assmanns eerdere reeks vanitasbeelden.
Peter Otto in Nationaal Glasmuseum, Leerdam
Nationaal Glasmuseum (Leerdam) – Point Blank
Kortgeleden werkte schilder en beeldhouwer Peter Otto in de Glasblazerij van het museum. Als vervolg hierop is Otto uitgenodigd voor een solotentoonstelling met zijn recente glaswerk. Tijdens de tentoonstelling blijft Otto nieuw werk maken in de Glasblazerij en hij produceert in opdracht van het museum een nieuwe serie met als titel ‘Point Blank’, waarvan een deel uiteindelijk ook door het museum zal worden aangekocht.

Stichting KerS (Amsterdam) – KUSJE! De Stichting Kunst en Recreatie Spaarnwoude (KerS) verstrekt een opdracht aan Lily van der Stokker voor de realisatie van een beeld in het recreatiegebied Spaarnwoude bij Amsterdam. Van der Stokker ontwierp het beeld ‘KUSJE’, bestaande uit twee delen. Het eerste deel betreft een drie meter hoog, plat, staand gedeelte van 15 centimeter dik beton met een granito buitenlaag; het is opgebouwd uit bloemen in verschillende kleuren waarin het woord ‘kusje’ is opgenomen. Het tweede deel is een grote stoel, eveneens in beton met granito buitenlaag. Het beeld komt in de Houtrak, het deel van het recreatiegebied met het meest parkachtige karakter.

Stichting Kunst op de Koffie (Arnhem) – Mijn domein: Velperweg. Kunst op de Koffie realiseert een manifestatie die bestaat uit een project met pop-up galeries en tentoonstellingen en installaties in de openbare ruimte. Zeven kunstenaar krijgen de opdracht om ingrepen te doen in het gebied rondom de Velperweg in Arnhem: Alphons ter Avest, Lola Bezemer, Teun Castelein, Jordi Colomer, Simone Kentgens, Heidi Linck en Sachi Miyachi. De Velperweg is zijn oude status als stadsallee kwijtgeraakt en herbergt nu een hybride verzameling van stadsvilla’s, kantoorpanden en woningbouw uit de zeventiger jaren. De kunstenaars wordt gevraagd vanuit een residency ter plekke interventies te doen die de beschouwer aanzetten tot meer dan een kort moment van kijken en reflecteren op de verhouding van de bewoner, bezoeker, passant en gebruiker tot het gebied.

Stichting Mediamatic (Amsterdam) – De realiteit van de theorie. Kunstenaar Jasmin Möller krijgt de opdracht om nieuw werk te realiseren voor de tuin rondom het nieuwe pand van Mediamatic. Zij ontwikkelde een wandeltocht en een app getiteld ‘De Realiteit van de Theorie’, zich daarbij baserend op de analyse van het moderne kunstenaarschap. Deelnemers aan de wandeling beantwoorden 30 vragen gebaseerd op het kunsttheoretisch discours zoals Möller dat reconstrueerde; op basis van hun antwoorden komen zaden vrij, waardoor gedurende de looptijd van het project een bloementuin ontstaan. Aan het eind van de route wordt het kaartje uitgelezen in een speciaal ontworpen paviljoen, waarna een persoonlijke lichtsculptuur ontstaat.

Stichting Memorial 2015 voor Damslachtoffers 7 mei 1945 (Amsterdam) – Memorial 2015. Op 7 mei 1945 vielen enkele tientallen doden toen Duitse soldaten vanuit de toenmalige Groote Club het vuur openden op de feestvierende massa op de Amsterdamse Dam. De Stichting Memorial 2015 spant zich sinds enkele jaren in om de identificatie van de slachtoffers te realiseren en een nieuw herdenkingsmonument op te richten voor deze bijna vergeten groep. Studio Moniker krijgt opdracht om een digitaal en analoog gedenkteken te realiseren dat verwijst naar de website, de website naar de publicatie, en de publicatie naar het gedenkteken.Via een online platform kunnen bezoekers deelnemen aan het ontwerpproces door met maximaal 31 ‘stenen’ de namen van de 31 geïdentificeerde slachtoffers te ordenen. Bij sluiting van deze fase worden alle bijdrages verwerkt tot één definitief ontwerp dat op de Dam zal worden gerealiseerd.

Stichting Nederlandse Cultuur- & Erfgoed Initiatieven (Amsterdam) – Palace in Wonderland. Aanstaande zomer wordt rondom Paleis Soestdijk de manifestatie ‘Palace in Wonderland’ gehouden. Voor deze tentoonstelling maken zes kunstenaars nieuwe locatiespecifiek werk op plekken in het park zoals het Wilhelminachalet, de watertoren, het glazen paviljoen of in de plantenkassen. Het plan refereert aan ‘Alice in Wonderland’ doordat de bezoeker een vergelijkbare verwondering dient te hebben bij de ontmoeting met werken van John Körmeling, Arnoud Holleman, Sharon Houkema, Zoro Feigl, Reinier Lagendijk en Ingrid Mol.

Van Abbemuseum (Eindhoven) – Reverb. Het Van Abbemuseum organiseert in 2015 een grote solotentoonstelling van Ahmet Ögüt waarin de laatste op zijn werk van de laatste tien jaar terugblikt en erop reflecteert. Onderdeel van het project is een opdracht voor een nieuw werk: Ögüt ontwikkelde het concept voor een nieuw audiovisueel werk getiteld ‘Reverb’ dat wordt uitgevoerd als live-performance in Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven. Het werk dient vervolgens als soundtrack bij de tentoonstelling: een auditieve begeleiding die te horen is op zaal van het museum. Tot slot produceert Ögüt een video waarin hij de muziek en elementen van de performance verwerkt.