nieuws archief

overzicht

Selectie Open Oproep Residency Arita, Japan

Arita, Japan Arita

In mei 2016 schreef het Mondriaan Fonds samen met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de tweede Open Oproep Residency Arita Japan uit. Het ontwerpersduo Scholten & Baijings en de Japanse ontwerper Teruhiro Yanagihara die betrokken zijn bij de viering van het 400-jarig bestaan van het Arita-porselein als art directors van het Arita 2016/ project, hebben in samenwerking met het Mondriaan Fonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie deze residency opgezet om crossovers en experiment te stimuleren en nieuwe samenwerkingen tussen Nederlandse kunstenaars & ontwerpers en Japanse porseleinproducenten te initiëren. Dit initiatief sluit aan bij een breder cultureel samenwerkingsprogramma tussen Nederland en Kyushu.
Kijk voor meer informatie op:www.hollandkyushu.com.

Uit totaal 38 aanvragen werden beeldend kunstenaars Helen Frik en Susan Kooi geselecteerd voor een residency-periode van drie maanden in Arita, Japan. De twee kunstenaars zullen ieder drie maanden lang gekoppeld worden aan een pottenbakkerij in de Japanse porselein-gemeente Arita, om daar nieuw werk te maken.

Helen Frik
Helen Frik, kunstenaar en hoofdcurator van de FCCM (Frik Collection Ceramic Museum) wil in Arita de techniek en de mogelijkheden van het materie porselein onderzoeken, maar ook de geschiedenis van de grondstoffen die rond Arita gedolven worden. Daarbij wil zij zich onder andere richten op de ‘anders-om’ vaas waarbij op de buitenkant ruimte is voor echte bloemen, zoals bijvoorbeeld bij de bekende tulpenvaas, en de versiering op de binnenkant. Ook wil zij porselein gaan behandelen als papier; geen mal maken en gieten, maar het porselein indien mogelijk met vezels vermengen en als papier bewerken.
Helen Frik, The Trophy as Used byt The Artist, FCCM collectie stukken

Susan Kooi
In Arita wil Susan Kooi werken aan het derde deel van haar project  ‘Lonely Planet’. Deze serie objecten en verhalen gaat over het werken met keramiek op drie verschillende locaties en drie verschillende keramische technieken: Fornace Falcone, Italië (terracotta), Bordallo Pinheiro, Portugal (decoratief geglazuurd aardewerk) en Arita, Japan (porselein). Voor dit deel is de filosofie van Kintsugi uit Japan een uitgangspunt. In deze filosofie vormen het breken en repareren een belangrijk onderdeel van het object. De titel is geïnspireerd op de gelijknamige reisgidsen. In Arita gaat zij op zoek naar objecten uit de fabriek en de omgeving met het doel deze objecten te bestuderen, er over te filosoferen en theoretiseren. Zij zal  deze naar het voorbeeld van de Qianlong keizer aan een poëtische reconstructie onderwerpen. Dit kunnen zowel objecten zijn van porselein als van andere materialen, misbaksels of delen van een oude collectie van de Arita fabriek.
Susan Kooi, A Chapter for Making Transformations , 2015, installatie. Fons Welters, Amsterdam.

Naast deze beeldend kunstenaars zijn de ontwerpers Aliki van der Kruis en Tijmen Smeulders  geselecteerd.

Beoordeling van de voorstellen
In de beoordeling heeft de adviescommissie allereerst gekeken naar de artistieke kwaliteit van de ontwerper en kunstenaar, en vervolgens naar de potentie van het voorstel in relatie tot de residency-plek. De geselecteerde ontwerpers en kunstenaars stellen een interessante dialoog voor tussen de lokale context en kwaliteiten in de Arita regio en hun eigen visie en kennis.