nieuws

overzicht

Open Huis van het Mondriaan Fonds: ‘Talent kan altijd jong zijn, los van leeftijd!’

Patricia Kaersenhout geeft de workshop ‘De kunst van het aanvragen’ op het Open Huis van het Mondriaan Fonds in het Bijlmer Parktheater. Fotograaf: Ernst van Deursen
Birgit Donker op het Open Huis van het Mondriaan Fonds in het Bijlmer Parktheater. Fotograaf: Ernst van Deursen
Annet Zondervan en Sarah van Lamsweerde op het Open Huis van het Mondriaan Fonds in het Bijlmer Parktheater. Fotograaf: Ernst van Deursen
Het Open Huis van het Mondriaan Fonds in het Bijlmer Parktheater. Fotograaf: Ernst van Deursen
Charl Landvreugd in gesprek met Annet Zondervan op het Open Huis van het Mondriaan Fonds in het Bijlmer Parktheater. Fotograaf: Ernst van Deursen
Speeddaten en eerste hulp bij aanvragen op het Open Huis van het Mondriaan Fonds in het Bijlmer Parktheater. Fotograaf: Ernst van Deursen
Het Open Huis van het Mondriaan Fonds in het Bijlmer Parktheater. Fotograaf: Ernst van Deursen
Het Open Huis van het Mondriaan Fonds in het Bijlmer Parktheater. Fotograaf: Ernst van Deursen
Open Huis van het Mondriaan Fonds in het Bijlmer Parktheater. Fotograaf: Ernst van Deursen

Nieuwe kansen komen aan het licht, maandag 25 september bij het Open Huis van het Mondriaan Fonds in het Bijlmer Parktheater. De tribune zit vol museummensen en kunstenaars, vooral kunstenaars, die nieuwsgierig zijn of ook zij een bijdrage kunnen aanvragen. ‘Kritisch puntje’, zegt één van hen: ‘Hoe ouder de kunstenaar, hoe minder kans bij het Mondriaan Fonds?’

‘Absoluut niet!’ antwoordt Patricia Kaersenhout, ‘Iemand van 94 jaar kreeg laatst een Werkbijdrage Bewezen Talent.’ Een man van 64 kreeg onlangs zelfs een Werkbijdrage Jóng Talent. Hij had zijn carrière omgegooid en toen een kunstopleiding gevolgd. Talent kan altijd jong zijn, los van leeftijd.

Kaersenhout is zelf kunstenaar en adviseur bij het Mondriaan Fonds, hét publieke stimuleringsfonds voor kunst en cultureel erfgoed in Nederland. Haar workshop ‘De kunst van het aanvragen’ wordt gretig bijgewoond. Ruim honderdvijftig bezoekers zitten op het puntje van hun stoel voor de talkshow die volgt, vol tips en trucs.

Ideaal van het Mondriaan Fonds, zegt directeur Birgit Donker in haar inleiding, is: de verbeelding als vrijhaven. ‘Díe willen we stimuleren en versterken.’ Kwaliteit en betekenis kunnen belangrijker zijn dan (kijk)cijfers. ‘Wij doen wat de markt laat liggen, of nóg niet doet.’

‘Ik ontdekte: wow, het beste van beide is hier mogelijk!’ Kunstenaar Sarah van Lamsweerde was verrast dat zij met haar performances, een mix van theater en beeldende kunst, terecht kon bij het fonds. Ook  Charl Landvreugd laat aanstekelijke beelden zien van theatrale performances die hij met een bijdrage van het fonds voor het Kwaku Festival kon maken. Beide kunstenaars  hebben ervaring met toekenningen, maar ook met afwijzingen.

‘Niet opgeven! Volhouden en doorzetten!’ adviseert Van Lamsweerde. ‘Neem de tijd en ontwikkel je visie. Cultureel ondernemerschap gaat niet alleen over geld, wat telt is de inhoud van je werk’, voegt Landvreugd toe. En: ‘Durf advies te vragen! Het Mondriaan Fonds zit niet op een dichte schatkist het geld te bewaken. Mijn ervaring is dat ze graag meedenken met aanvragers. Sowieso: over alles wat in de kunst leeft en ertoe doet. ’

Ontwikkeling en verbinding zijn, zoals Birgit Donker zei: twee topdoelen van het Mondriaan Fonds. Hier werd na de talkshow meteen werk van gemaakt. Bezoekers ontmoetten medewerkers in een spetterende ronde ‘speeddaten en eerste hulp bij aanvragen.’ Het perfecte decor voor dit Open Huis van het Mondriaan Fonds was het gastvrije Bijlmer Parktheater, niet voor niets bijgenaamd : Theater van het Nieuwe Nederland.