nieuws

overzicht

Nieuwe adviseurs beeldende kunst en cultureel erfgoed

Jan Rothuizen

Het Mondriaan Fonds werkt bij de beoordeling van aanvragen samen met tal van onafhankelijke en deskundige adviseurs. Dit zijn kunstenaars, tentoonstellingsmakers, critici, kunsthistorici, museummedewerkers en andere deskundigen, die de ontwikkelingen in het domein van beeldende kunst en cultureel erfgoed naar waarde kunnen schatten. Op basis van een voordracht van de selectiecommissie heeft het Mondriaan Fonds 31 nieuwe adviseurs beeldende kunst en erfgoed benoemd. Zij zullen vanaf 1 januari 2018 de poule van adviseurs versterken die de aanvragen bij het Mondriaan Fonds beoordelen. De werving vond plaats via een open oproep.

De selectiecommissie koos uit 280 sollicitaties de volgende nieuwe adviseurs:
Agnes Vugts, Anke van der Laan, Annemiek Rens, Annette de Vries, Antonio Jose Guzman Jaramillo, Bas Hendrikx, Bülent Evren, Caro Verbeek, Dineke Stam, Dyonna Benett, Ellen ter Gast, Esther Schreuder, Eva Kleemann, Fieke Krikhaar, Fiona Tan, Ilya Rabinovich, Inge Pollet, Iris Sikking, Jorrit Kelder, Katayoun Arian, Kees Zandvliet, Maaike Schoorel, Maarten Kentgens, Margriet Schavemaker, Michael Tedja, Mique Eggermont, Mila Ernst, Peter van der Es, Robert Jan Verhagen, Sidi El Karchi, Stephanie Noach.
Vanaf 1 januari 2018 staan de nieuwe adviseurs op de website vermeld, inclusief profieltekst.

Bij haar keuze heeft de selectiecommissie in de eerste plaats gelet op expertise. Daarnaast was er aandacht voor kandidaten met een cultureel diverse achtergrond én voor adviseurs uit de regio. De leden worden in principe benoemd voor een periode van twee jaar, de termijn kan eenmaal worden verlengd. Van 27 adviseurs is de benoemingstermijn verstreken per 1 januari 2017.

Birgit Donker schreef naar aanleiding van de benoeming van nieuwe adviseurs de blog ‘Onze ruggengraat’: ‘Adviseurs zijn essentieel bij onze voornaamste taak: het beoordelen van de duizenden aanvragen die wij jaarlijks ontvangen van onze aanvragers, uiteenlopend van musea tot makers en van een school die een opdracht geeft aan een kunstenaar tot een archief dat een aankoop wil doen.’