nieuws

overzicht

‘Twee benen om op te gaan en staan’

Curator Lu Yangli van het nieuwe Shekou Reform and Opening Museum in Shenzhen, China, over kunst, design en een vloeiende dialoog tussen Oost en West

Geduld en flexibiliteit. Deze twee eigenschappen brengt de Chinese curator Lu Yangli van het fonkelnieuwe Shekou Reform and Opening Museum in Shenzhen in het bijzonder onder de aandacht wanneer ze spreekt over een vloeiende samenwerking tussen de continenten, speciaal tussen Oost en West.

‘Wij kennen in China een gezegde dat aanduidt dat mensen niet voor niets twéé benen hebben om op te gaan en staan. En uit de Westerse kunstgeschiedenis kennen we het Standbein en Spielbein. Die gedachte helpt bij het communiceren; voor het soms even in de wacht zetten van principiële standpunten of overtuigingen om elkaar tegemoet te komen en culturele verschillen te overbruggen. Flexibiliteit, in combinatie met geduld. De musea in Shenzhen en in China in het algemeen zijn veelal door bedrijven opgericht, wat betekent dat er boven de museumdirectie nog een bedrijfsdirectie werkzaam kan zijn; bazen boven bazen. Zorgvuldige procedures hebben daardoor hun eigen tijdsduur. Die kan afwijken van de Westerse samenwerkingsdynamiek.’

Curatoren Lu Yangli (midden), Deng Yuping en Liu Xiangqun

Als gast van het bezoekersprogramma van het Mondriaan Fonds is Lu Yangli eergisteren in Nederland gearriveerd uit Shenzhen. Dit is, over dynamiek gesproken, één van de snelst groeiende steden ter wereld. In niet meer dan veertig jaar tijd, zoals Lu Yangli vertelt en met foto’s laat zien, is Shenzhen van een rustige, op landbouw en visserij gerichte havenplaats uitgegroeid tot de dichtst bevolkte wolkenkrabbersmetropool van China, met ruim twaalf miljoen inwoners. Het is China’s eerste ‘Special Economic Zone’ – voortrekker op het gebied van stedelijke ontwikkelingen en experiment. Voor het verder stimuleren van de economische groei, nu deze tot rust is gekomen, is de creatieve industrie uitgeroepen tot nieuwe pijler.

© Design Society

‘Sterke beelden, sterke concepten én een open geest’

‘De stad kent intussen meer dan twintig biënnales op het gebied van architectuur, mode, design en beeldende kunst, tot en met een biënnale speciaal gewijd aan inkt en aquarel,’ vertelt Lu Yangli. ‘Het onderscheid tussen toegepaste en autonome kunst wordt bij ons overigens steeds meer met souplesse gehanteerd; de disciplines vullen elkaar aan.’

Afgelopen jaar werkte Lu Yangli toe naar de opening van het Shekou Reform and Opening Museum, een cultureel complex voor internationale hedendaagse kunst en vormgeving, dat met zijn tentoonstellingen ook ingaat op de geschiedenis, politieke hervormingen en ontwikkeling van de omgeving. Aan het roer staat Ole Bouwman uit Nederland, oud-directeur van het voormalige Nederlands Architectuur Instituut. In het complex, dat is ontworpen door de Japanse architect Fumihiko Maki, komen commerciële galeries en niet-commerciële instellingen samen. Een vleugel is ingericht door het Victoria & Albert Museum uit Londen. In de Design Gallery staat een solotentoonstelling van Jurgen Bey op de agenda.

Lu Yangli maakt behalve voor dit museum ook tentoonstellingen voor het in actuele kunst gespecialiseerde OCT Contemporary Art Terminal (OCAT) waar zij eerder aan was verbonden. Samen met het He Xiangning Museum heeft OCT de voorgaande decennia een hoofdrol gespeeld bij de promotie van hedendaagse kunst in Shenzhen. Op haar oriëntatiereis door Nederland kijkt zij, met in gedachten de tentoonstelling die OCT aan textiel gaat wijden, met een speciaal oog naar kunstenaars die stof gebruiken, ‘maar dan wel in de ruimste zin van het woord’.

‘Dat kan,’ zoals zij toelicht, ‘uiteenlopen van mode tot en met de strakke, modernistische esthetica zoals in sculpturen van Vincent Vulsma of performancekunst van Alexis Blake. Het mooie is de combinatie van sterke beelden en sterke concepten – die combinatie én een open geest is me hier meteen al opgevallen.’

Lu Yangli is van 23 t/m 27 april te gast in het bezoekersprogramma van het Mondriaan Fonds. Donderdag 26 april geeft ze de lezing ‘The Practice and Future of Sino-Dutch Cultural Relations’ in het Bonnefantenmuseum.