nieuws

overzicht

Bezoek Doreen van Elst aan W139, San Serriffe en de Oude Kerk in Amsterdam

Het Mondriaan Fonds organiseert geregeld politieke werkbezoeken om de band tussen kunst en politiek aan te halen en het wederzijds begrip te vergroten. Gisterenmiddag werd afdelingshoofd sectoraal beleid bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Doreen van Elst rondgeleid door fondsdirecteur Birgit Donker langs drie kunstinstellingen in de oude binnenstad van Amsterdam. Samen bezochten ze presentatie-instelling W139, boekhandel San Serriffe en museum De Oude Kerk.
De organisaties liggen op slechts enkele minuten loopafstand van elkaar. Ze hebben elk een eigen signatuur maar ook één duidelijke overeenkomst, zo bleek tijdens deze middag: het bieden van ruimte voor verdieping van de praktijk van kunstenaars.

Het bezoek startte in W139 waar volop werd gewerkt aan de tentoonstelling After Howl – Meeting Old Friends die vandaag opent. Zakelijk directeur Jowon van der Peet en coördinator Nadia Benchraga leidden Doreen van Elst rond door de expositie in opbouw en lichtten de werkwijze van W139 toe: “We bieden kunstenaars vergaande ondersteuning op zowel inhoudelijk, praktisch als financieel gebied. Niet alleen de tentoonstelling zelf is belangrijk, maar juist ook het traject daarvoor én daarna. De Bijdrage Meerjarenprogramma’s Presentatie-instellingen van het Mondriaan Fonds is voor ons van groot belang. Met z’n allen – W139, het Mondriaan Fonds, OCW en natuurlijk de kunstenaars – maken we diversiteit van het veld mogelijk en werken we aan een duurzaam kunstlandschap in Nederland. We hebben zo veel te geven!”

Na W139 bezochten ze boekhandel San Serriffe waar het kunstenaarsboek centraal stond. Medeoprichter Pieter Verbeke: “De kwaliteit van kunstenaarsboeken in Nederland is ontzettend hoog. Maar de productie van een kunstenaarsboek is een complexe en prijzige compositie, die alleen levensvatbaar is door een aanvullende financiële impuls. Daarom is het zo goed dat kunstenaars en uitgevers hiervoor een aanvraag kunnen indienen bij de Bijdrage Publicaties van het Mondriaan Fonds.” Ook stipte Verbeke het belang van de Werkbijdrage Kunstinitiatieven aan die het Mondriaan Fonds onlangs aan San Serriffe toekende: “In tegenstelling tot veel andere organisaties plannen wij onze activiteiten vaak ad hoc. Het mooie van deze bijdrage is dat wij deze ruimte nu ook krijgen. De Werkbijdrage Kunstinitiatieven is daarmee een cruciale duw in onze rug.”

Het werkbezoek eindigde bij de Oude Kerk waar museumdirecteur Jacqueline Grandjean samen met beeldend kunstenaar Giorgio Andreotta Calò Birgit Donker en Doreen van Elst ontving. Zij leidden hen rond door de tentoonstelling Giorgio Andreotta Calò – anastasis: een site specific werk waarbij beeldend kunstenaar Calò  de kerk hult in een zee van rood. Het Mondriaan Fonds droeg hieraan bij via de Bijdrage Opdrachtgeverschap voor de ontwikkeling van het nieuwe werk. De Oude Kerk en Calò werken al lang samen aan dit project. Grandjean spreekt van ’slow curating’.

Doreen van Elst concludeerde na afloop van de drie bezoeken: “Het was een afwisselende middag met mooie voorbeelden van cross-sectorale organisaties — en dat op loopafstand van elkaar. Heel bijzonder om bij W139 het maakproces van zo dichtbij te ervaren. Bij San Serriffe was ik onder de indruk van de kwaliteit van hun publicaties en bij de Oude Kerk was het mooi om te zien hoe kunst en erfgoed met elkaar verbonden worden.”