nieuws

overzicht

De eerste reacties op ‘The Measurement of Presence’

Minister Van Engelshoven at opening Dutch pavilion 2019. Photo: Simone Ferraro Minister Van Engelshoven at opening Dutch pavilion 2019. Photo: Simone Ferraro

Ruim 8000 bezoekers bezochten inmiddels het Nederlandse paviljoen. Afgelopen woensdag 8 mei werd The Measurement of Presence op de Biënnale van Venetië officieel geopend door minister Van Engelshoven. ‘Iris Kensmil en Remy Jungerman laten in de tentoonstelling zien dat de werkelijkheid te gecompliceerd is om in één perspectief te vatten. Om de werkelijkheid recht te doen, is er ruimte nodig voor verschillende perspectieven. I couldn’t agree more,’ waren enkele woorden waarmee ze de tentoonstelling onthulde.

Op de vooravond publiceerde NRC op de website al de eerste beschouwing van de presentatie, geschreven door Sandra Smallenburg. ‘Een glasheldere presentatie die commotie vooraf doet vergeten,’ stelde zij vast. ‘De kunstenaars hebben een belangrijk verhaal te vertellen over een meer inclusieve wereld en een kunstgeschiedenis die bijstelling behoeft.’

Volkskrant volgde met de kop ‘instant-iconen en een lekker visueel ritme’ bij een recensie van Anna van Leeuwen, die de tentoonstelling vier sterren gaf. ‘Interessant aan de strategie van Jungerman en Kensmil is hoe zij de verbeelding en het modernisme inzetten voor hun eigen verhaal. Zo leidt dit hot topic tot zo’n mooie tentoonstelling.’

Hoofdredacteur Domeniek Ruyters van Metropolis M noemt het paviljoen een uiterst vriendelijke, uitnodigende tentoonstelling waarin geschiedenissen met zachte hand worden geïntroduceerd, maar vraagt daarbij wel af wat de belangrijkste verdienste van het paviljoen gaat zijn.

Trendbeheer plaatste een fotoverslag van het openingsmoment, 5 Uur Live liet filmbeelden zien in hun uitzending en NOS liet kunstjournalist Ko van ’t Hek (van Ko & Kho) aan het woord die aangaf erg enthousiast over de tentoonstelling te zijn.

Overview Dutch pavilion 2019. Photo: Simone FerraroVenice 08 maggio 2019© foto di Simone Ferraro

Overview Dutch pavilion 2019. Photo: Simone Ferraro

In aanloop naar…
Voorafgaand aan de presentatie was er reeds volop aandacht voor de kunstenaars en curator van The Measurement of Presence. Paola van de Velde sprak voor Telegraaf met hen en schreef: ‘Uit het werk van Kensmil en Jungerman, waarin zij voorstellen doen hiaten in de kunstgeschiedenis op te vullen, spreekt hoop en optimisme.’ Voor NRC hield Sandra Smallenburg een gesprek met de kunstenaars over lacunes in de kunstgeschiedenis en de wijze waarop die kunnen worden verrijkt met nieuwe verhalen.

Trouw publiceerde in januari een interview met Kensmil en voegde daar de dag voor de opening een gesprek met Jungerman aan toe, die de krant alvast een inkijkje gaf in het paviljoen aan de hand van tekeningen en proeven die hij maakte in zijn atelier.

Tereza Retzer interviewt Benno Tempel voor Hyperallergic Magazine

Teresa Retzer interviewt Benno Tempel voor Hyperallergic Magazine

Ook in diverse andere dagbladen en tijdschriften was aandacht voor de presentatie. Zo kopte het Friesch Dagblad ‘Kensmil en Jungerman zijn Nederlandse troef’ en schreef Collect Kunst Antiek en Design over ‘verschuivende wereldvisies in het Nederlands Paviljoen’. Ook internationaal verschenen de eerste artikelen. ArtReview publiceerde een interview met beide kunstenaars. The Art Newspaper highlight het Nederlands paviljoen in het Venetië supplement in het kader van postnationalisme en identiteit. En de Financial Times schreef over het archiveren van biënnale presentaties met als voorbeeld de catalogi die ter gelegenheid van de Nederlandse inzendingen zijn verschenen.

In opdracht van Mondriaan Fonds maakte fotograaf en filmmaker Gerrit Schreurs een korte documentaire, waarvoor hij Iris Kensmil, Remy Jungerman en Benno Tempel volgde bij hun voorbereidingen. De film is een introductie op het werk in de tentoonstelling The Measurement of Presence, dat van 11 mei tot en met 24 november 2019 voor het publiek is te zien.

Bekijk hier de documentaire The Measurement of Presence: