Cinema Olanda in de media

Sinds de opening op 10 mei 2017 door minister Bussemaker kreeg de presentatie Cinema Olanda van Wendelien van Oldenborgh en curator Lucy Cotter veel aandacht in de nationale en internationale pers. Bekijk hieronder de interviews op radio en televisie en de verschenen artikelen in de Nederlandse pers.

TELEVISIE

Special Biënnale Venetië in Kunstuur
Avrotros Kunstuur 21 mei 2017
Presentator Lucas De Man reist voor deze speciale uitzending van Kunstuur af naar Italië, waar kunstenaar Wendelien van Oldenborgh Nederland vertegenwoordigt tijdens de 57e Biënnale van Venetië. 


Portret Wendelien van Oldenborgh in Kunstuur
Avrotros Kunstuur 4 december 2016
Presentator Lucas De Man bezocht Wendelien van Oldenborgh in haar Rotterdamse atelier en ging met haar in gesprek over wat zij in Venetië tijdens de Biënnale wil laten zien. 
Kunstuur over Wendelien van Oldenborgh

RADIO

Wendelien van Oldenborgh in VPRO Nooit Meer Slapen
VPRO Nooit Meer Slapen, 20 april 2017
‘Ik wil een representatie maken van Nederland zoals ik het zie en zoals het misschien niet naar buiten komt.’ Met presentator Pieter van der Wielen sprak ze over Cinema Olanda. Klik hier voor het item.

Wendelien van Oldenborgh in Kunst is Lang van Mister Motley
Kunst is Lang, 12 juli 2017
Wendelien van Oldenborgh geeft radio-interview over vrouwen en diversiteit. Klik hier voor het item.

PERS (NATIONAAL)

NRC / nrc.next
Het moet in een keer goed zijn
Daan van Lent
13 april 2017
Daan van Lent interviewt Wendelien van Oldenborgh voorafgaand aan de opening van Cinema Olanda op de Biënnale van Venetië.

Vrij Nederland
Dit zijn wij ook
Annemiek Leclaire
mei 2017
Wendelien van Oldenborgh, die Nederland vertegenwoordigt op de Biënnale van Venetië, zoekt met haar films een nieuw nationaal zelfbeeld. ‘Componeren met onverenigbare stemmen, dat probeer ik steeds weer.’

De Telegraaf
Andere kijk op Nederlandse identiteit
Paola van der Velde
9 mei 2017
Interview met Wendelien van Oldenborgh voorafgaand aan de opening van Cinema Olanda op de Biënnale van Venetië.

Metropolis M
De preview van de preview – Biënnale van Venetië 2017 deel 1
Domeniek Ruyters
9 mei 2017
Van Oldenborgh verbindt op slimme wijze toen en nu, en haalt meer geschiedenissen op die vrij luchtig worden besproken door mensen van nu, vaak deskundig en betrokken bij het onderwerp.

De Volkskrant
Irritatie over Nederlands imago vormt de drijfveer voor inzending Biënnale
Sacha Bronwasser
10 mei 2017
Kunstenaar Wendelien van Oldenborgh werd een jaar geleden uitverkozen om in het Rietveldpaviljoen op de Biënnale van Venetië Nederland te representeren. Niet alleen representeert ze het land, ze heeft het imago ervan tot haar onderwerp gemaakt.

NRC / nrc.next
Cinema Olanda dreigt onder te sneeuwen
Sandra Smallenburg
10 mei 2017
Wendelien van Oldenborgh maakte van het Nederlandse paviljoen in Venetië een bioscoop, waar diversiteit een thema is.

Leidsch Dagblad / Noordhollands Dagblad / Gooi- en Eemlander
Het zijn turbulente tijden
Paola van de Velde
10 mei 2017

Trouw
Kunstenaar Wendelien van Oldenborgh legt een vinger op de zere plek: ons koloniale verleden
Sandra Kooke
10 mei 2017
Wendelien van Oldenburgh vertegenwoordigt Nederland op de belangrijkste kunsttentoonstelling ter wereld, de Biennale in Venetië. Zoals altijd legt ze een vinger op de zere plek: ons onverwerkte koloniale verleden.

Parool
Finse Mythe in een absurdistisch jasje
Kees Keijer
11 mei 2017

De Volkskrant
De tentoonstelling is een pijnlijke inschattingsfout, die grenst aan zelfoverschatting
Rutger Pontzen
11 mei 2017
Recensie: Is het overmacht? Naïviteit? Een inschattingsfout? Wat dan ook, het is zeker een kwestie van zelfoverschatting. En dat bij zo’n belangwekkend onderwerp. Op zo’n belangrijk podium. Pijnlijk.

De Telegraaf
Kanarie in kolenmijn
Paola van de Velde
De opening van het Nederlands Paviljoen op de Biennale van Venetie door minister Bussemaker.
11 mei 2017

Friesch Dagblad
Cinema Olanda: vergeten stemmen in Venetië en in Nederland
Birgit Donker
11 mei 2017

De Groene Amsterdammer
Special Cinema Olanda
11 mei 2017
Een speciaal supplement om de onderliggende vragen van de tentoonstelling voor te leggen aan een breder Nederlands publiek.

De Telegraaf
Biënnale vol met vergeten verhalen
Paola van de Velde
12 mei 2017
Lang leve de kunst! Dat is het motto van de 57ste editie van de Biënnale van Venetië.

Rekto:verso
Frank Keizer
Nr.75, 2017
Frank Keizer vraagt zich af waarom de kunstkritiek – in reactie op de Nederlandse inzending voor de Biënnale van Venetië – zo weinig postkoloniaal bewustzijn toont.

De Limburger
Kanarie
Stijn Huijts
13 mei 2017

Parool
Cinema Olanda
13 mei 2017

Metropolis M
Wo stehts du, Kollege? – Biennale van Venetie 2017 deel 2
Domeniek Ruyters
14 mei 2017
Er zijn drie soorten kunstenaars op deze biënnale: zij die somber worden van de toestand in de wereld en wegzinken in fatalistische doemscenario’s, zij die proberen de hoop erin te houden, geëngageerd zijn en soms zelfs hun hulp aanbieden, en zij die doen alsof hun neus bloedt en gewoon hun ding doen.

De Telegraaf
Hollandse kermis in Venetië
Paola van de Velde
16 mei 2017
Recensie: Officiële inzending Cinema Olanda raakt de harten niet

De Groene Amsterdammer
Zelfbeeld
Roos van der Lint
23 mei 2017
De representatie van Nederland door Wendelien van Oldenborgh op de Biënnale van Venetië kon in eigen land rekenen op een kritische ontvangst. In het buitenland begrijpen ze er meer van.

De Volkskrant
Musea dekoloniseren, hoe doe je dat?
Wim Bossema
24 mei 2017
Hoe vertel je het verhaal van de slavernij en het kolonialisme met een hoofdrol voor de slachtoffers? Nederlandse musea worstelen volop met die vraag.

Financieele Dagblad
Hilda Bouma
25 mei 2017
De beste inzendingen voor de Biënnale van Venetië vangen moeiteloos de aandacht van de bezoeker. Vooral video’s en andere ‘voorstellingen’ lenen zich hier goed voor. Want daar gaat het om, in deze grootste hedendaagse kunsttentoonstelling ter wereld: hoe vertel je een verhaal?

NRC / nrc.next
NRC cultuur top 100
Daan van Lent en Arjen Ribbens
8 juni 2017
Wendelien van Oldenborgh op de 27ste plaats van NRC cultuur top 100.

Algemeen Dagblad
Hoorzitting over massa-arrestatie Zwarte Piet-demonstratie
Gerrit van Loon
12 juni 2017
Bijeenkomst over strijd tegen Zwarte Piet in Witte de With Center for  Contemporary Art in Rotterdam.

AD Rotterdam
Moet ‘Witte de With’ zijn naam veranderanderen? Of Juist niet?
Nadia Berkelder
20 juni 2017
Discussie: Kunstenaars willen naamsverandering Witte de With.

Trouw
Goed zoeken naar topkunst op Biennale Venetie
Sandra Kooke
20 juni 2017
Op de Biennale van Venetie, de Olympische Spelen van de kunst, kijk je je ogen uit. Maar het niveau is zeer wisselend. Hoe vis je de pareltjes eruit?

Brainwash
Je zelfbeeld? Dat bevraag je niet
Niña Weijers
28 juni 2017
Hoe Nederland aan zijn zelfbeeld van ‘Doe maar normaal’ komt, en, belangrijker, hoe we er weer vanaf komen. Een pleidooi van schrijver Niña Weijers.

Exposed
Deze zes video-installaties behoren tot het beste wat er tijdens de Biënnale van Venetië te zien is
Claire Hoogakker
4 juli 2017
Over de video-installatie Cinema Olanda op de Biënnale van Venetië.

Brainwash
Wist ik niet, dus is niet zo
Ko van ‘t Hek
10 juli 2017
Kunstkijker Ko van ’t Hek over een nationaal zelfbeeld van wegkijken en vergetelheid. Want: wat niet weet, wat niet deert, toch?

Africanah.org
Vincent van Velsen
Dutch Pavilion in the Venice Biennial
11 juli 2017
Van Oldenborgh’s Cinema Olanda – and actually her entire oeuvre – could be read as an aphasia-countering therapeutic session of a nation partially in denial, and partially unaware – such as the art critics so tellingly demonstrated.  An endeavour that contributes to the birth of a new generation wanting and willing to finally come to terms with (post-) colonial melancholia and related repressive structures. These are the people who will be the forefront of a collective future: the unquestionable stars of a new generation.

Metropolis M
De werkwijze Wendelien
Vincent van Velsen
6 september 2017
Het tweede deel van Wendelien van Oldenborghs Cinema Olanda had plaats in Witte de With. Opgeschrikt door een Open Brief werd het een memorabel supplement, dat bijdraagt aan een bewustwording die in Nederland nog niet heel erg goed ontwikkeld lijkt.

Ons Erfdeel
Sluimerende stemmen die het Nederlandse zelfbeeld bijkleuren
Mirjam Westen
november 2017
De kunst van Wendelien van Oldenborgh. De diverse stemmen die Van Oldenborgh laat horen in Cinema Olanda, in 2017 te zien in het Nederlands Paviljoen op de Biënnale van Venetië, leggen een minder rooskleurige kant van Nederlands zogenaamde progressieve naoorlogse moderniteit bloot.