Pers preview uitnodiging Prix de Rome 2023
bekijk in browser

Uitnodiging

Pers preview Prix de Rome 2023

Op 14 oktober opent in het Stedelijk Museum Amsterdam de tentoonstelling Prix de Rome Beeldende Kunst 2023. De genomineerde kunstenaars Ghita Skali, Jonas Staal, Josefin Arnell en Michael Tedja maken op dit moment speciaal voor de prijs nieuw werk.  

De Prix de Rome is dé stimuleringsprijs voor talentvolle beeldend kunstenaars uit Nederland en het Caribisch deel van het Koninkrijk. Het Mondriaan fonds organiseert en financiert de prijs. 

Je bent van harte welkom bij de pers preview op donderdag 12 oktober van 13.00 tot 15.30 uur.  

Programma: 

  • 13.00 uur – Entree via de hoofdingang van het Stedelijk Museum Amsterdam
  • 13.15 uur – Speeches door Eelco van der Lingen, directeur Mondriaan Fonds, en Amanda Pinatih, curator Stedelijk Museum Amsterdam. De kunstenaars zijn aanwezig. 
  • 13.30 uur – Preview tentoonstelling  
  • 15.30 uur – Einde preview  
Meld je hier aan

Meer informatie over de kunstenaars:  

(links) Ghita Skali. Foto: Henna Hyvärinen. (rechts) Ghita Skali, Ambition for the Best (film still), 2020.

(links) Ghita Skali. Foto: Henna Hyvärinen. (rechts) Ghita Skali, Ambition for the Best (film still), 2020.

Ghita Skali

Ghita Skali heeft een multidisciplinaire praktijk die installaties, video’s en interventies omvat en is zowel humoristisch als kritisch. Bizar nieuws, geruchten en propaganda gebruikt Ghita om institutionele machtsstructuren zoals de westerse hedendaagse kunstwereld, onderdrukking door natiestaten en overheidspolitiek te ontwrichten. 

Ghita Skali bekritiseert in haar werk de selectieprocedure van kunstprijzen en van de Prix de Rome in het bijzonder. Tot midden 20ste eeuw moesten deelnemers achter gesloten deuren een examen maken bij de Rijksakademie. Via een luik in de deur ontvingen de afgezonderde kunstenaars eten en materialen. Zo’n originele deur maakt onderdeel uit van Skali’s werk voor de Prix de Rome 2023. Voor de kunstenaar symboliseert de deur de schijn van gelijke kansen die kunstprijzen opwekken, waar dit systeem uitsluitend en discriminerend is. 

(links) Jonas Staal. Foto: Ruben Hamelink. (rechts) Radha D’Souza en Jonas Staal, Court for Intergenerational Climate Crimes, 2021. Framer Framed Amsterdam. Foto: Ruben Hamelink

(links) Jonas Staal. Foto: Ruben Hamelink. (rechts) Radha D’Souza en Jonas Staal, Court for Intergenerational Climate Crimes, 2021. Framer Framed Amsterdam. Foto: Ruben Hamelink

Jonas Staal

Jonas Staal onderzoekt in zijn werk de relatie tussen kunst, propaganda en democratie. De kunstenaar analyseert en bevraagt de wereld van nu en haar heersende machtsregimes. Via artistieke en theoretische uitingen – waaronder publieke interventies, tentoonstellingen, videostudies en publicaties – verspreidt Jonas tegelijkertijd nieuwe democratische modellen om een meer solidaire wereld te realiseren. 

Voor de Prix de Rome 2023 zet Jonas Staal zijn artistiek onderzoek voort naar (neo)koloniale propaganda door de eeuwen heen. Centraal staat het vulkanische eiland Ascension, gelegen in de Atlantische Oceaan. Middels video, een maquette en een dagboek uit 1728 vertelt de kunstenaar hoe het eiland is gevormd door koloniale, industriële en uitbuitende machtsstructuren; van een openluchtgevangenis voor een verbannen VOC-bemanningslid tot de geo-engineering van het ecosysteem en de bouw van satellieten voor planetaire surveillance. 

(links) Josefin Arnell. Foto: Lukas Heistinger. (rechts) Josefin Arnell, Wild Filly Story, 2021. UKS Oslo. Foto: Vegard Kleven.

(links) Josefin Arnell. Foto: Lukas Heistinger. (rechts) Josefin Arnell, Wild Filly Story, 2021. UKS Oslo. Foto: Vegard Kleven.

Josefin Arnell

Josefin Arnell gebruikt film als voornaamste medium, maar wijkt regelmatig uit naar ‘fysieke’ disciplines als teken-, performance- en installatiekunst. Haar werk bevindt zich op de grens tussen documentaire en fictie waarbij personages proberen te navigeren door een hedendaagse wereld die nagenoeg onmogelijke eisen aan hen stelt. Veelal werkt gebruikt Josefin met mensen zonder professionele acteerachtergrond voor haar films waarin ze de rauwheid en ruwheid vastlegt van levens die geregeerd worden door onbereikbare verlangens en de hang naar perfectionisme en controle. 

Voor de Prix de Rome 2023 werkt Josefin Arnell met bezoekers en medewerkers van het Amsterdamse buurtcentrum De Witte Boei aan een film waarbij fantasie en fictie het alledaagse leven dwars doorboren. In het kader van de woningnood en besparingen op sociale voorzieningen vraagt Arnell zich af wat het betekent om een ‘goede’ burger te zijn. Via storytelling werpt de kunstenaar een blik op de realiteit in de buurt en wakkert de verbeelding van de bezoeker aan.

(links) Michael Tedja. Foto: Miek Hoekzema. (rechts) Michael Tedja, The Color Guide Series, 2022. Museum de Fundatie. Foto: Peter Tijhuis.

(links) Michael Tedja. Foto: Miek Hoekzema. (rechts) Michael Tedja, The Color Guide Series, 2022. Museum de Fundatie. Foto: Peter Tijhuis.

Michael Tedja

Michael Tedja heeft een multidisciplinaire praktijk die beeld en tekst samenbrengt in schilderijen en tekeningen, poëzie en installaties. Zijn werk is expressief en zit vol symboliek en autobiografische elementen en is zowel poëtisch als politiek. Michael’s werk neemt vaak de vorm aan van reeksen of series in intieme of juist monumentale formaten. Onverwachte elementen van collage en assemblage keren regelmatig terug. 

Michael Tedja daagt het intellect van de bezoeker uit en roept op tot een discussie over de ontwikkeling van hedendaagse kunst in het licht van globalisatie. Voor de Prix de Rome 2023 maakt de kunstenaar 2 werken: het 60-delige schilderij How to Study the Sea Poetically en Vertical reality, waarbij 232 schilderijen samenkomen. De schilderwerken staan op zichzelf en bevinden zich op het snijvlak van poëzie en filosofie. Ze zijn gecreëerd door de Aquaholist in het Holarium, een fictief personage en een fictieve ruimte, die de kunstenaar in 1999 creëerde. 

Jury en selectie

321 kunstenaars hebben zich voor de prijs aangemeld. De jury, bestaande uit Ann Demeester (directeur Kunsthaus Zürich), Ahmet Polat (fotograaf en filmmaker; oprichter en directeur van Stichting Studio Polat), Robbert Roos (directeur Kunsthal KAdE, Amersfoort), Femke Herregraven (beeldend kunstenaar en genomineerde 2019), Christina Li (freelance curator en schrijver) en Eelco van der Lingen (directeur Mondriaan Fonds) als voorzitter zonder stemrecht, selecteerde de 4 kunstenaars. Anders dan voorgaande jaren, was er niet langer een leeftijdsgrens voor het aanmelden. 

Prijsuitreiking: dinsdag 31 oktober

Op basis van het nieuwe werk dat in het Stedelijk wordt getoond, zal de jury een winnaar selecteren. Deze wordt bekendgemaakt tijdens de officiële prijsuitreiking op 31 oktober. De winnende kunstenaar ontvangt een bedrag van € 40.000 en de mogelijkheid om deel te nemen aan een residency programma naar keuze. Tijdens de prijsuitreiking verschijnt een begeleidende publicatie, uitgegeven in samenwerking met Jap Sam Books.

Prix de Rome Beeldende Kunst 2023
14 oktober 2023 t/m 3 maart 2024
Stedelijk Museum Amsterdam

www.prixderome.nl
www.stedelijk.nl 

Bericht voor de pers

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum Amsterdam (pressoffice@stedelijk.nl) of met het Mondriaan Fonds (prixderome@mondriaanfonds.nl). Voor de prijsuitreiking op 31 oktober wordt apart een uitnodiging verstuurd. 

logo

Mondriaan Fonds
tel: 020 523 15 23
www.mondriaanfonds.nl

Bezoekadres: Brouwersgracht 276, 1013 HG Amsterdam
Postadres: Postbus 773, 1000 AT Amsterdam

Volg ons op social media
Facebook | Bluesky | Instagram | LinkedIn

Bekijk de online versie
Uitschrijven
Aanpassen profiel