Persbericht: Het Virginia Museum of Fine Arts (VMFA) keurt tijdelijke bruikleenaanvraag van kunstenaarscollectief CATPC goed
bekijk in browser

Persbericht

12 februari 2024

Chief's or Diviner's Figure Representing the Belgian Colonial Officer, Maximilien Balot, circa 1931, Unknown artist (Pende, Democratic Republic of the Congo), wood (possibly Alstonia Boonei) with metal repair staples. Virginia Museum of Fine Arts, Aldine S. Hartman Endowment Fund, 2015.3. Photo by Travis Fullerton © 2015 Virginia Museum of Fine Arts

Chief's or Diviner's Figure Representing the Belgian Colonial Officer, Maximilien Balot, circa 1931, Unknown artist (Pende, Democratic Republic of the Congo), wood (possibly Alstonia Boonei) with metal repair staples. Virginia Museum of Fine Arts, Aldine S. Hartman Endowment Fund, 2015.3. Photo by Travis Fullerton © 2015 Virginia Museum of Fine Arts

Virginia Museum of Fine Arts (VMFA) akkoord met tijdelijke bruikleenaanvraag van kunstenaarscollectief CATPC

Voorouderlijk sculptuur tijdelijk terug naar plaats van herkomst

Historische stap voorwaarts voor kunstenaarscollectief Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC) en Lusanga (DRC), nu het Virginia Museum of Fine Arts (VS) de bruikleen bevestigt van de sculptuur ‘Balot’, een uit hout gesneden voorouderlijke machtsfiguur gemaakt in 1931. Vooruitlopend op de Nederlandse vertegenwoordiging op de 60ste editie van La Biennale di Venezia vroeg kunstenaarscollectief CATPC de tijdelijke bruikleen van Balot aan. CATPC werkt voor de Nederlandse inzending samen met kunstenaar Renzo Martens en curator Hicham Khalidi. Naar verwachting zal de sculptuur voor het publiek in Lusanga te zien zijn van 20 april tot 24 november 2024, parallel aan La Biennale di Venezia.

De sculptuur is sinds 2015 in de collectie van VMFA. Het beeld werd in 1931 gemaakt na de Pende-opstand door een Kwilu Pende kunstenaar als krachtsobject om de boze geest van de Belgische koloniale officier Maximiliaan Balot te belichamen en te bedwingen. Het werd ingezet als bescherming tegen het plantageregime. Gezien de huidige omstandigheden op de voormalige Unilever-plantages en de verzetsstrategieën van de hedendaagse gemeenschappen, is voor CATPC de terugkeer van de sculptuur, zelfs op tijdelijke basis, van grote betekenis.

Het is een langgekoesterde wens van CATPC en hun gemeenschap dat de voorouderlijke sculptuur terugreist naar Lusanga, om ritueel herenigd te worden met de notabelen uit de regio, traditionele leiders, huidige en voormalige plantagearbeiders, kinderen, vrouwen, mannen en andere aardbewoners. CATPC gelooft dat het evenwicht kan worden hersteld en onrechtvaardigheden uit het verleden rechtgezet kunnen worden zodra de sculptuur, die als heilig wordt beschouwd door hun gemeenschap, wordt tentoongesteld in het White Cube museum in Lusanga. Het zal hun gemeenschap in staat stellen zich opnieuw fysiek en historisch te verbinden met hun geschiedenis en hun verzet, om de betekenis en het doel van de sculptuur te herstellen en om uitdrukking te geven aan “een gedeeld erfgoed voor de hele mensheid” (Ced’art Tamasala, CATPC).

Ced’art Tamasala namens CATPC: “Wij van CATPC maken deel uit van een nieuwe generatie plantagearbeiders die duurzame antwoorden zoekt, voorstelt en vindt op de vragen die de sleutel vormen tot de bevrijding van de plantages. De terugkeer van Balot geeft ons richting en versterkt onze zaak. De terugkeer van Balot zal het evenwicht herstellen en het onrecht uit het verleden corrigeren wat ons uiteindelijk in staat stelt om het land dat van ons werd afgenomen door koloniale krachten terug te krijgen. Het zal ons in staat stellen om de gedwongen en destructieve monocultuur af te schaffen en de aarde te beplanten, te regenereren en te voeden, tot het weer heilige bossen worden.”

“Het Virginia Museum of Fine Arts is verheugd om voor deze belangrijke tentoonstelling samen te werken met CATPC,” zegt directeur en CEO Alex Nyerges van het VMFA. “Het tentoonstellen van de sculptuur in Lusanga zal van grote betekenis zijn voor de mensen in die regio. Het uitlenen van een houten sculptuur uit de collectie van een Amerikaans museum aan een museum in de Democratische Republiek Congo is ook van historisch belang en we hopen dat het een nieuw tijdperk van samenwerking en partnerschappen tussen musea op beide continenten zal inluiden.”

Eelco van der Lingen, directeur Mondriaan Fonds: “Het is geweldig dat het Virginia Museum bereid is zich te verhouden tot de betekenis van de sculptuur en de waarde die het vertegenwoordigt voor de mensen waar het vandaan komt. Ik ben blij dat het verzoek van CATPC is goedgekeurd en ik vertrouw erop dat dit verhaal het podium krijgt dat het verdient in de presentatie van CATPC, Renzo Martens en Hicham Khalidi op de Biënnale van Venetië.”

Hicham Khalidi, curator: “Dit is echt een historisch moment. Een die zijn hoogtepunt bereikt met de tentoonstelling van de andere sculpturen in het Rietveld Paviljoen in Venetië in een poging om de gefragmenteerde geschiedenis van het collectief weer tot een geheel te smeden.”

Renzo Martens: “Ik ben erg blij dat we een gelijk speelveld hebben kunnen creëren, al blijft het een klein en ook enigszins symbolisch veld, tussen musea en de gemeenschappen op plantages die de constructie van musea hebben betaald. Nu het VMFA besloten heeft om met CATPC in gesprek te gaan zal deze sculptuur – en kunst in het algemeen – zijn volledige rol kunnen spelen. Niets maakt me blijer.”

La Biennale di Venezia
De tentoonstelling van CATPC, Renzo Martens en Hicham Khalidi is onderdeel van CATPC’s voortdurende inzet om de plantage van Lusanga te bevrijden, te regenereren en weer tot heilige bossen te transformeren, en van hun grotere project van spiritueel, ethisch en economisch herstel. CATPC werkt aan een serie nieuwe kunstwerken voor de presentatie in Venetië en Lusanga. Daarnaast zal ook de nog niet uitgebrachte performancefilm ‘The Judgement of the White Cube’ een plek krijgen. De tentoonstelling is van 20 april 2024 tot en met 24 november 2024 te zien in het Rietveld paviljoen in Venetië (IT) en tegelijkertijd in de White Cube in Lusanga (DRC).

Voor meer achtergrondinformatie, ga naar www.dutch-pavilion.com

Voor persverzoeken kun je contact opnemen met Esther Schussler via esther.schussler@mondriaanfonds.nl (nationale pers) of Rhiannon Pickles via rhiannon@picklespr.com (internationale pers).

La Biennale di Venezia
Opdrachtgever: Mondriaan Fonds
Press view days: 17 april 2024 – 19 april 2024
Tentoonstelling: 20 april 2024 – 24 november 2024
Locatie: Rietveld paviljoen, Giardini di Venezia, Venetië & White Cube, Lusanga, DRC
Website: www.dutch-pavilion.com
Instagram: @dutch.pavilion.venice

De sculptuur Balot
In 1931 leidde de verkrachting van Kafuchi – een Pende edelvrouw– tot de opstand van het Pende-volk tegen de gedwongen rekrutering voor de plantages. Tijdens de opstand werd de Belgische koloniaal agent Maximilien Balot onthoofd. De represailles van het Belgische leger waren snel en gewelddadig. In hetzelfde jaar als de dood van Maximilien Balot werd de sculptuur die de Belgische koloniale officier voorstelde gemaakt. De sculptuur was bedoeld om de kwaadaardige geest van Balot in te zetten in dienst van het Pende-volk. Het beeld bleef verborgen tot 1972, toen het werd verkocht aan een Amerikaanse geleerde die het later verkocht aan het Virginia Museum of Fine Arts (VMFA) in Richmond, Virginia.

Virginia Museum of Fine Arts (VMFA)
Het Virginia Museum of Fine Arts in Richmond, Virginia, is een van de grootste kunstmusea in de Verenigde Staten. Het VMFA, geopend in 1936, is een staatsagentschap en een particuliere onderwijsinstelling. Het doel is het verzamelen, behouden, tentoonstellen en interpreteren van kunst en het aanmoedigen van kunststudie. Via het Office of Statewide Partnerships biedt het museum tentoonstellingen, kunstgerelateerde audiovisuele programma’s, symposia, lezingen, conferenties en workshops door visuele en uitvoerende kunstenaars. Naast het presenteren van een breed scala aan speciale tentoonstellingen, biedt het museumbezoekers de mogelijkheid om een wereldwijde collectie van kunst te ervaren die meer dan 6000 jaar omspant. De permanente collectie van het VMFA omvatten bijna 50.000 kunstwerken, waaronder de grootste openbare collectie Fabergé buiten Rusland, de mooiste collectie Art Nouveau buiten Parijs en een van de beste collecties Amerikaanse kunst van het land. VMFA is ook de thuisbasis van belangrijke collecties Chinese kunst, Engels zilver en Franse impressionistische, post-impressionistische, Britse sportieve en moderne en hedendaagse kunst, evenals gerenommeerde Zuid-Aziatische, Himalaya en Afrikaanse kunst. In mei 2010 opende de VMFA de James W. en Frances G. McGlothlin Wing I na een transformerende uitbreiding, voorheen de grootste in haar geschiedenis. Een nieuwe uitbreiding, de McGlothlin Wing II, staat gepland voor opening in 2028. Met een oppervlakte van meer dan 170.000 vierkante meter zal dit het grootste kunstmuseum in de Verenigde Staten zijn.

logo

Mondriaan Fonds
tel: 020 523 15 23
www.mondriaanfonds.nl

Bezoekadres: Brouwersgracht 276, 1013 HG Amsterdam
Postadres: Postbus 773, 1000 AT Amsterdam

Volg ons op social media
Facebook | Bluesky | Instagram | LinkedIn

Bekijk de online versie
Uitschrijven
Aanpassen profiel