Birgit Donker blogt

D-Day voor de Biënnale

Céleste Boursier Mougenot, From Here to Ear, 2009

Wie gaat Nederland vertegenwoordigen volgend jaar tijdens de 56ste Biënnale van Venetië? Daarover buigt zich deze week een jury, bestaande uit Hester Alberdingk Thijm, Saskia Bos, Aernout Mik en Martijn van Nieuwenhuyzen, die ik mag voorzitten.
Eerder al maakte deze jury een voorselectie uit de 56 plannen die waren binnen gekomen na een open oproep. Bij die eerste keuze werd gelet op de kwaliteit van de kunstenaar en diens oeuvre, de reputatie van de curator, de meerwaarde van de samenwerking tussen kunstenaar en curator en de relevantie en de verrassing van het voorstel.

Het is de tweede keer dat de selectie voor de Biënnale plaatsheeft via open inschrijving door tandems van curatoren met kunstenaars. Een methode die Frankrijk overigens nu heeft overgenomen. Daar kwamen 35 voorstellen binnen en belandden vervolgens twee kunstenaars in de laatste ronde: Tatjana Trouvé en geluidskunstenaar Céleste Boursier-Mougenot. Hoewel de eerste vooraf als favoriet werd genoemd, werd de laatste gekozen. Boursier- Mougenot maakte onder meer de installatie ‘From here to ear’: een ruimte gevuld met elektrische gitaren en vogeltjes die geluid maken door zelf te zingen en door op de gitaren te hippen.

Céleste Boursier Mougenot, From Here to Ear, 2009

Uit de 56 Nederlandse inzendingen maakte de jury in maart de volgende
voorselectie: Frédérique Bergholtz met meerdere kunstenaars; Colin Huizing en Cees de Boer met herman de vries; Hripsimé Visser en Bart Rutten met Rineke Dijkstra; Roel Arkesteijn met Ellen Gallagher; en Xander Karskens met Erik van Lieshout.

herman de vries, mesa, 1996-2007, Kröller-Müller Museum, Otterlo  Foto: Marjon Gemmeke Erik van Lieshout, Rietveld Hoek, 2009, mixed media (hout en werken op papier), 250 x 320 x 360 cm Courtesy: galerie Guido W. Baudach, Berlijn Foto: Roman März Yael Davids, A Reading that Writes - a Physical Act II (2013), performance Performed door Yael Davids en taisha paggett, REDCAT Los Angeles, 6 december 2013 Rineke Dijkstra, Voorstudies Biënnale Venetië 2015 Ellen Gallagher, Bird in Hand, 2006, olieverf, inkt, papier, polymeer, zout en bladgoud op doek, 238 x 307 cm, Collectie Tate, Londen

Zij kregen de kans hun plannen verder uit te werken en te presenteren aan de jury. Nu volgt dus de finale keuze, waarbij de genoemde criteria weer leidend zullen zijn. Volgende week hoort u de uitslag…