Birgit Donker blogt

De wereld in één oogopslag

© Metahaven

Liefst zes kunstenaars uit Nederland doen mee aan de elfde editie van de Gwangju Biënnale die morgen in Korea begint. Onder meer Saskia Noor van Imhoff en Christian Nyampeta zijn uitgenodigd om er nieuw werk te maken. De volgende dag begint, eveneens in Korea, de Busan Biënnale met vier kunstenaars uit Nederland, onder wie Dana Lixenberg. En vandaag begon een derde Koreaanse Biënnale, Media City Seoul, waaraan Bik Van der Pol en de in Nederland werkende Koreaanse kunstenaar Yang-Ah Ham deelnemen.

Fiona Tan, Nellie, 2013, video installation (loop 3 min. 9 sec.).

Het toont weer eens aan hoe graag gezien Nederlandse kunstenaars in het buitenland zijn. Het Mondriaan Fonds ontvangt gemiddeld per jaar 200 aanvragen van buitenlandse platforms die kunstenaars uit Nederland willen programmeren. Bijvoorbeeld van het MMK in Frankfurt voor de solotentoonstelling van Fiona Tan die later deze maand opent. Ook de drie Koreaanse Biënnales wisten het fonds te vinden en ontvingen ieder een bijdrage; de Gwangju Biënnale niet alleen voor het tonen, maar ook voor het maken van werk.

Nathalie Boseul Shin (curator Total Museum, Seoul, Zuid-Korea) tijdens Oriëntatiereis 2014

Behalve Korea zijn er uiteraard meer regio’s met interessante ontwikkelingskansen waar het fonds zich op richt. Dit jaar voert de oriëntatiereis voor beeldend kunstenaars en curatoren naar Iran en Armenië en kwamen binnen het bezoekersprogramma curatoren uit onder andere Canada en Frankrijk naar Nederland (tot op heden in 2016 kwamen bezoekers uit vijftien verschillende landen). Ook op andere manieren voegt het fonds zich naar de werkelijkheid dat beeldende kunst geen grenzen kent. Zo worden werkperiodes aangeboden in een twintigtal ateliers in het buitenland, Van New York tot Calcutta, en is er een bijdrage voor galeries die op buitenlandse beurzen kunstenaars uit Nederland tonen. Ook bestaat de mogelijkheid van een tijdelijke werkplek bij een internationaal gerenommeerd kunstenaar of museum, zoals bij Tate Modern in Londen. Op het gebied van erfgoed is er de bijdrage voor instellingen die samenwerken met een buitenlandse partner bij onderzoek naar gezamenlijke collectiegebieden dat resulteert in een expositie. Zo organiseert het Fries Museum met het Leighton House in Londen en Museum Belvedère in Wenen een expositie over Alma Tadema.

Sir Lawrence Alma-Tadema, gunstig uitkijkpunt (detail), 1895, Collectie van Ann en Gordon Getty

Omdat het Mondriaan Fonds onderkent dat Azië een groeide rol speelt binnen de internationale kunst- en designwedstrijd besteedde het fonds de afgelopen jaren gericht aandacht aan onder meer Korea. In 2014 ging de oriëntatiereis voor kunstenaars en curatoren die kant op; in 2015 waren er vier Koreaanse curatoren in het bezoekersprogramma hier en dit jaar waren de directeuren van de Gwangju Biënnale, Maria Lind, en van de Busan Biënnale, Yun Cheagab, in dit programma uitgenodigd om kennis te maken met de Nederlandse kunstwereld.

Curators from South- Korea and Japan

Om al die buitenlands activiteiten in één oogopslag zichtbaar te maken ontwikkelden we een landkaart met daarop alles waaraan het fonds in het buitenland bijdraagt. Deze digitale wereldkaart is te vinden op www.mondriaanfonds/internationalactivities. De kaart is op dit moment gevuld met de bijdragen uit 2013 tot en met 2015, en alleen al deze jaren geven een rijk beeld van de variëteit van onze internationale activiteiten. We gaan de kaart nog verder vullen met data uit de jaren ervoor en erna.

Homepage mapping

Ik ben er van overtuigd dat deze mapping een fijn instrument is voor aanvragers die willen weten welke mogelijkheden we bieden en welke contacten over alle mogelijke werelddelen interessant kunnen zijn. Ik denk bovendien dat de kaart een overtuigende manier is te tonen wat er met een bijdrage van het fonds gebeurt – over de hele wereld. En dat komt kunst uit Nederland ten goede en daarmee ons allemaal – in één oogopslag.