Birgit Donker blogt

Een nieuwe gouden eeuw – deel 2

Vorige week schreef Birgit Donker ‘Inmiddels ben ik zo ongeveer de laatste Nederlander die nog niet in het nieuwe Rijksmuseum is geweest‘. Daar kwam op de ochtend van de opening verandering in.

,,Alsof ik al die schilderijen en meubels voor het eerst zie.” Dat zei een opgetogen Henk van Os, van 1989 tot 1996 directeur van het Rijksmuseum, afgelopen zaterdagochtend. We zaten in hetzelfde groepje dat werd rondgeleid door het vernieuwde Rijksmuseum, voorafgaand aan de opening. Het is de manier waarop de werken nu worden belicht, denkt Van Os, waardoor alles wel nieuw lijkt. Trots wijst hij op een kast met een bolle buik, zijn eerste aankoop. ,,Op gevoel gekocht.” Van Os is vooral tevreden over de manier waarop kunst en geschiedenis nu samen worden gepresenteerd.

Even later staan we in de Beuningkamer, een mahoniehouten stijlkamer in Rococo-stijl uit 1748, gemaakt voor koopman Matthias Beuning. De kamer is volledig gerestaureerd en voor het eerst in het museum te zien. De laatste keer dat ik de Beuningkamer zag was in februari 2011 in het depot van het museum. De restauratie was toen al twee jaar aan de gang. Uit de brokken stucplafond stak stro, de marmeren schouw, de schilderingen van Jacob de Wit en de mahoniehouten wanden waren er wel, maar de wandbespanning was verdwenen. Die bespanning is inmiddels opnieuw gemaakt, niet van zijde zoals vroeger, vertelt onze gids, maar van wol, veel duurzamer. De maker ervan komt uit Engeland en had vervolgens een opdracht voor de muren van Beyoncé. ,,Wie is dat?”, vraagt iemand uit ons groepje.

detail van het stucplafond van de Beuningkamer vóór restauratie
detail van het stucplafond van de Beuningkamer vóór restauratie

Natuurlijk gaan we ook nog naar de Eregalerij, waar fotograaf Vincent Mentzel bekijkt hoe hij straks de koningin het best kan fotograferen voor de Nachtwacht. Hij heeft de banken laten verwijderen, waardoor het geroezemoes in de zaal luider klinkt dan normaal. Dan mogen we nog snel even naar de twintigste eeuw en vervolgens gaat het museum officieel open. Duizenden mensen stromen binnen. Ook voor ons is nu die nieuwe gouden eeuw begonnen.

Birgit Donker