Birgit Donker blogt

Het belang van een goed verhaal

Het stond vanaf het begin aan kop, het Dordrechts Museum, in de verkiezing van het televisieprogramma Hollandse Nieuwe voor de beste museumaankoop. Het Dordtse museum heeft er dan ook hard aan gewerkt om stemmen te winnen, vooral in eigen stad en achterban. Daarmee zegt de prijs misschien meer over de inbedding van het museum in zijn omgeving dan over zijn aankoop, een plafondschildering van de achttiende eeuwse schilder Abraham Busschop. Maar ook dat is een grote verdienste, een trouwe achterban die voor je in de bres springt als je hem nodig hebt. Het is bovendien een bijzonder schilderij – van dergelijke decoratieve schilderingen zijn er niet veel bewaard; het komt uit Dordrecht en het pas perfect bij andere schilderijen in het museum, onder meer van de vader van Busschop.

Foto: Dordrechts Museum

Plafondschildering van Abraham Busschop in Dordrechts Museum

Maar of het een betere aankoop is dan de negen andere die meedingen bij de verkiezing, variërend van de bijzondere collectie tapijten, schilderijen, meubelen, glas en zilverwerk door Kasteel de Haar tot de video van Fiona Tan door het Museum voor Moderne Kunst Arnhem?… Ik ben blij dat ik daarover niet hoefde te oordelen, want het zijn allemaal prachtige aankopen die moeilijk te vergelijken zijn. Wat te denken van de meest dappere aankoop, het eigentijdse beeld van Roy Villevoye door de Lakenhal die toch vooral bekend is om zijn middeleeuwse schilderijen, maar die ook verleden met heden wil binden en traditie met innovatie? Vergelijk dat maar eens met de aankoop van Marokkaanse sieraden door het Tropenmuseum. Toch heeft een dergelijke verkiezing zin, want het geeft het woord aan de burger die zijn mening mag geven en die zich zo meer betrokken kan voelen.

Preparations (2009) van Roy Villevoye

Het ging bij Hollandse Nieuwe bovenal om het verhaal dat het museum weet te vertellen bij de aankoop en de manier waarop het daarmee het publiek weet te bereiken. Want zo maar  nieuwe aankopen in een museum zetten is niet genoeg. Ze moeten worden omgeven met mooie verhalen en ruchtbaarheid. Zo wordt het publiek betrokken bij het museum; als het even kan ook een nieuw publiek, zoals minister Bussemaker het graag wil zoals blijkt uit haar deze week verschenen Museumbrief. Of zoals een van de museumbezoekers in Hollandse Nieuwe het stelde: “Het is het verhaal dat een aankoop interessant maakt.”