Birgit Donker blogt

Het gebeurt in Rotterdam

Zo veel om naar uit te kijken volgende week op en rond Art Rotterdam. Het begint al op het Centraal Station, met een videokunstwerk van het duo Broersen & Lukács. Er is werk van Germaine Kruip in de Rotterdamse Schouwburg en Atelier Van Lieshout toont ‘The Best of ART Rotterdam’, uit de collectie van een internationale verzamelaar. Beeldende kunstinstellingen hebben intussen speciale exposities, zoals ‘Black Rebels minding the gap’ bij V2, met werk van Tirzo Martha en Keith Piper.

Ook het Mondriaan Fonds laat zich niet onbetuigd. Het is inmiddels de vijfde keer dat het fonds de startersexpositie Prospects & Concepts organiseert op Art Rotterdam. Dit jaar tonen 65 kunstenaars er hun werk in een tentoonstelling samengesteld door directeur Stijn Huijts van het Bonnefantenmuseum. Voor de kunstenaars een uitgelezen manier om in contact te komen met een professioneel en een groot publiek. En het fonds laat zo zien hoe het zijn geld investeert. Al met al is Prospects een overdadige uitstalkast met werk van jong talent dat de toekomst gaat veroveren. ‘Een tempel van hoop’, zoals een bezoeker het eens mooi verwoordde.

Ingeborg Entrop, Bog Book #00, 2016, observatie. Mandy den Elzen, The morphology of fish, species: Salmo salar, 2016, gepreserveerde kieuw.

Prospects heeft dit jubeljaar een uitgebreid nevenprogramma, dat plaatsheeft in het hart van de tentoonstelling, op wat we gedoopt hebben ‘Prospects & Co Workspace’. Daar hebben performances plaats, lezingen, gesprekken met kunstenaars, en rondleidingen. Zo is er een debat over het maken van kunstwerken in situ, met onder meer kunstenaar Marijn Bax, Lars Ebert van Castrum Peregrini en curator Nina Folkersma. En een lezing van Harm Weistra over creativiteit en de relatie tussen zijn vroegere werk als consultant en zijn huidige werk als kunstenaar.

Elders op de beursvloer heeft vrijdag een tweegesprek plaats van Wendelien van Oldenborgh en Lucy Cotter over hun inzending naar de aanstaande Biënnale van Venetië, getiteld ‘Cinema Olanda’. Ze gaan vertellen over de ideeën achter en de voorbereidingen voor hun presentatie rond het Nederlands postkolonialisme en modernisme. Door onderbelichte delen daarvan bloot te leggen, willen zij bijdragen aan een nieuw zelfbeeld van Nederland.

Wendelien van Oldenborgh, From Left To Night, 2015 Installation at The Showroom, London 2015. Photography Daniel Brooke

Het Mondriaan Fonds heeft verder bijgedragen aan de presentatie van We Like Art ‘Editions & Multiples’. De werken zijn er geprijsd tussen 100 en 2.000 euro en meestal te koop met de KunstKoop. De KunstKoop wordt trouwens ook aangeboden door 42 galeries op de beurs en negentien galeries op Rotterdam Contemporary Art Fair.

In zijn rol van relatiemakelaar heeft het Mondriaan Fonds bovendien samen met Art Rotterdam een programma gemaakt voor het bezoek van dertien internationale curatoren en directeuren, onder wie Miguel Wandschneider, directeur van Culturgest in Lisbon; Paul Luckraft, curator van de Zabludowicz Collection in London en Seamus Kealy, directeur van de Salzburger Kunstverei in Oostenrijk. Ze bezoeken bijvoorbeeld Tale of the Tub, Wilfried Lentz galerie, de opening in Museum Boijmans van de tentoonstelling ‘Mad about surrealism’, Witte de With, Tent (met de Dolf Henkes prijs 2016), het Sonneveld huis, en natuurlijk Prospect & Concepts. De laatste dag gaat de groep naar Den Haag voor een bezoek aan Museum Voorlinden, Nest, 1646 en Stroom.

Ook dit bezoekersprogramma tijdens Art Rotterdam is inmiddels een traditie. Het leidt tot allerlei soorten van vervolg, zoals exposities in het land van de bezoekers of andere vormen van (verregaande) samenwerking.

Kortom, see you in Rotterdam!