Birgit Donker blogt

Molto simpatica

In het Romeinse museum voor hedendaagse kunst MAXXI opent deze week een expositie van Fiona Tan. Inventory heet de tentoonstelling, naar het nieuwste werk van Tan. Het videowerk is geïnspireerd op de verzamelwoede van de Engelse architect Sir John Soane, die 200 jaar geleden van zijn huis een museum maakte met Romeinse objecten. Volgens Tan is Rome de ideale plek om de relatie tussen voorwerpen en geheugen te onderzoeken.

Enkele weken geleden werd ik in MAXXI rondgeleid door curator Monia Trombetta. Ze vertelde enthousiast dat ze volop bezig was met de voorbereiding van Inventory en sprak warm over Fiona Tan. Molto simpatica, noemde ze haar. En ze weet zo precies wat ze wil. Eigenlijk heeft ze helemaal geen curator nodig. Kijk, hier beneden in de Sala Gianferrari wil ze dat Inventory te zien is en dat grote raam daar boven, dat wil ze niet bedekken zodat je de stad kunt zien.

MAXXI, beeld: Joyce Roodnat
Behalve Inventory wordt in MAXXI eerder videowerk van Fiona Tan getoond: Correction, Cloud Island en Disorient, het werk geïnspireerd op de ontdekkingsreizen van Marco Polo, dat werd gemaakt voor de Biënnale van Venetië en dat op dit moment ook is te zien in het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem. Net als Inventory verbinden de beelden van deze film heden met verleden.

Bij haar eigen werk, vertelde Trombetta, wilde Tan bovendien etsen tonen van Piranesi, Le Carceri d’Invenzione, fictieve gevangenissen. Ze zag ze in het museum van Sir John Soane en associeert ze met de architectuur van MAXXI, gebouwd door de Brits-Iraakse Zaha Hadid. Enkele weken geleden was Trombetta nog volop in onderhandeling met de erven van Piranesi onder andere over de plek waar de etsen zouden komen te hangen.

Het Mondriaan Fonds heeft graag bijgedragen aan zowel de productie van het nieuwe videowerk als de expositie van Fiona Tan omdat MAXXI, in 2010 geopend, een locatie is die de aandacht trekt. Maar ook omdat het gaat om nieuw werk, in opdracht gemaakt, dat permanent zichtbaar blijft in de collectie. En natuurlijk omdat het gaat om een onverschrokken kunstenaar die een groot internationaal publiek meer dan waard is.

Birgit Donker