Op weg naar Prospects & Concepts

Notities van Macha Roesink voor Prospects & Concepts 2019 Notities van Macha Roesink voor Prospects & Concepts 2019

“Kan ik de titel van mijn werk nog veranderen?” “Is er een bouwmarkt in de buurt van de Van Nelle?” Het zijn in dit stadium vooral praktische vragen die op het Prospects & Concepts team worden afgevuurd. Jaarlijks terugkerende vragen, want het Mondriaan Fonds organiseert de tentoonstelling met jong talent nu voor de zevende keer. Dit jaar met werk van 67 kunstenaars.

Aan deze praktische fase is een lange weg vol inhoudelijke vragen vooraf gegaan. Een tocht die van start ging bij de kunstenaars zelf. Zij hebben sinds hun academietijd een lange route van keuzes, ingevingen, twijfels, tegenslagen en oplossingen gevolgd. Wat ze verder delen is dat ze en route een aanvraag indienden voor een Werkbijdrage Jong Talent (WJT) die in 2017 positief is beoordeeld. Ook hier zijn inhoudelijke beslissingen mee gemoeid, zowel bij de aanvragende kunstenaars, als bij de beoordelende adviseurs van het Mondriaan Fonds. Van de 174 kunstenaars die in 2017 een WJT aanvroegen zijn het deze 67 kunstenaars die positief beoordeeld werden. Zij konden een jaar lang aan de slag om te experimenteren, plannen voor nieuw werk te verwezenlijken en hun artistieke praktijk verder op de rails te krijgen.

v.l.n.r. Mika Radescu (architect Tom Postma Design), Macha Roesink, Eveline Mulckhuyse (productie) in DC Van Nellefabriek

v.l.n.r. Mika Radescu (architect Tom Postma Design), Macha Roesink, Eveline Mulckhuyse (productie) in DC Van Nellefabriek

In het voorjaar van 2019 is Macha Roesink, bekend van de tentoonstellingen die zij bij De Paviljoens in Almere maakte, aan de route toegevoegd. Het Mondriaan Fonds nodigde haar uit als gastcurator van deze editie van Prospects & Concepts. Voor zover mogelijk heeft zij met alle kunstenaars uitgebreide gesprekken gevoerd, soms aangevuld met atelier- of tentoonstellingsbezoeken. Ook volgde zij ieders activiteiten op de voet via de social media. De afgelopen maanden heb ik van gepaste afstand kunnen volgen hoe zij intuïtief vorm gaf aan een tentoonstelling die weer heel anders zal zijn dan de vorige edities. De volgeschreven notitieboeken, een geheimzinnige ordening via gekleurde post-its en old school ingetekende plattegronden van Macha leidden in een samenwerking met Tom Postma Design tot een ontwerp waar elke kunstenaar een plek heeft gekregen. En hoewel de ruimte van het oude Van Nelle Distributiecentrum eindeloos groot lijkt, is het altijd weer spannend om te zien hoe de puzzel met zoveel kunstenaars uiteindelijk past. Macha legt op dit moment de laatste stukjes, terwijl iedereen zich vast warm loopt voor de opbouw die dit weekend van start gaat.

“Het is een mooie lichting”, zei Macha Roesink. Dat kan ik bevestigen. Hoewel de samenstelling van deze groep kunstenaars bij toeval is ontstaan, met als enige noemer dat gezamenlijke jaar WJT, vallen mij toch tendensen op. Opvallend is bijvoorbeeld dat veel kunstenaars zich voorafgaand of naast hun kunstenaarschap ook ontwikkelen in andere disciplines, variërend van muzikant (Jessica Tucker) tot bioloog (Santiago F Mosteyrin), en van parfumeur (Laurent-David Garnier) tot stofontwerper (Katerina Konarovská). Vaak leidt het tot multidisciplinair werk of kunstwerken die gevoed zijn door kennis uit andere disciplines. Ook opvallend dit jaar: veel kunstenaars zijn opgegroeid of leven tussen twee culturele werelden en maken dit tot onderdeel of thema van hun werk. Of het nu Verena Blok is die met haar camera de Poolse buurjongens uit de zomervakanties van haar jeugd volgt, Florian Braakman die samen met Rotterdamse buurtgenoten naar hun geboorteland afreist, Mihai Gui die laat voelen hoe het is om geconfronteerd te worden met vreemdelingenhaat of Dóra Benyó die met de blik van een nieuwkomer menselijk gedrag bestudeert. Identiteit speelt een terugkerende rol, niet alleen in relatie tot migratie, maar ook gerelateerd aan thema’s als gender, taal, familie, media, het lichaam, geschiedenis, nieuwe technologieën of aan persoonlijke gebeurtenissen en situaties.

Dóra Benyó, Market Day, 2018 fotografie en video documentatie

Dóra Benyó, Market Day, 2018, fotografie en video documentatie

Om kennis te maken met dit onderzoekende en avontuurlijke werk en de ideeën van de deelnemende kunstenaars bent u van harte welkom de tentoonstelling te bezoeken. Let op: evenals Art Rotterdam duurt deze slechts vijf dagen. Ook een aanrader zijn de teksten die Esther Darley schreef voor de gratis catalogus en die nu al hier online zijn te vinden. Voor levendige ontmoetingen en bijzondere wetenswaardigheden, raad ik aan het programma van de Prospects & Co Workspace te bekijken, een onderdeel van de tentoonstelling dat twee jaar geleden door toenmalig gastcurator Stijn Huijts is geïntroduceerd. Hier vertellen kunstenaars over de totstandkoming van hun werk en zijn filmscreenings en performances geprogrammeerd. Kunstenaar Brenda Tempelaar schetst er haar visie op een tentoonstelling als deze en kunstenaar Golrokh Nafisi houdt er vrijwel doorlopend een open studio waarin zij bezoekers meeneemt op een tour door haar Continuous City. Om het belang van het artistieke netwerk voor kunstenaars te ontvouwen, nodigde Macha Roesink bovendien kunstenaarsinitiatieven Billytown en Whatspace uit over hun praktijk te vertellen en geeft Ellen Mara De Wachter een lezing over samenwerkingsverbanden in hedendaagse kunstpraktijken.

Marjet Zwaans in de Workspace van Prospects & Concepts 2018

Marjet Zwaans in de Workspace van Prospects & Concepts 2018

Hoe veelzijdig en zorgvuldig  een tentoonstelling als deze ook is: het blijft een tipje van de sluier van 67 uiteenlopende jonge talenten. Spannend genoeg! Prospects & Concepts is geslaagd wanneer u als bezoeker zelf op ontdekking uitgaat in dit parcours. Vast en zeker ontdekt u minimaal één werk dat smaakt naar meer, in welke vorm dan ook. Wij horen het graag, en de kunstenaars natuurlijk ook!

Mirjam Beerman
senior medewerker Mondriaan Fonds