Birgit Donker blogt

Tussen de pasta en de zeeppoeder

Bij ieder werk dat Mark Manders maakt vraagt hij zich af: hoe zou het zich houden als het in een supermarkt zou staan? Zou het, weg van het museum en zonder het label kunstwerk, lijken of het gewoon een ding is dat iemand er neerzette? Zou het er overleven? Pas als hij deze exercitie tot een goed einde heeft gebracht, en het werk heeft standgehouden in zijn imaginaire supermarkt, vertrouwt hij het toe aan de rest van de wereld.

Tijdens de Biënnale van Venetië realiseert de kunstenaar zijn hypothetische test. In een kleine supermarkt in de buurt van de Giardini stuit het winkelend publiek straks tussen de pasta en zeeppoeder op zijn Fox/ Mouse/ Belt. Een bronzen vos die van verse klei lijkt, met op zijn buik een muis die met een leren riem is vastgebonden. De associatie met eten is er; het muisje zit ter hoogte van de plek waar het zou zitten had de vos hem verorberd. Kunst gaat over vergelijking, zei Mark Manders ooit in een interview.

Fox / Mouse / Belt, 1992 Painted bronze, belt c.a. 15 x 120 x 40 cm Collection: The Museum of Modern Art, New York

Mark Manders presenteerde zijn supermarkt-idee een klein jaar geleden, toen hij met Lorenzo Benedetti zijn plan voor de tentoonstelling Room with Broken Sentence voorlegde aan de jury voor de Biënnale. Het was een van de ideeën die mij onmiddellijk bij bleef. Wat een mooie gedachte om al je werk te testen in een imaginaire supermarkt en wat mooi om dit echt waar te maken. Nu was het nog de vraag of het te realiseren zou zijn in Venetië. De eigenaar van de kleine supermarkt in de Via Garibaldi bleek gelukkig direct voor het plan te porren en samen vonden ze een geschikte plek tussen de schappen.

Fox/ Mouse/ Belt wordt tegelijkertijd ook getoond in het Nederlandse paviljoen, als onderdeel van Room with Broken Sentence. En in het Moma in New York. Dat het zal standhouden in een kunstomgeving is wel duidelijk, het is immers al getest in liefst twee supermarkten: een imaginaire en een echte. Het werk zal straks twee soorten publiek hebben: publiek dat boodschappen doet en publiek dat kunst kijkt. Winkelpubliek en kunstpubliek. Want kunst gaat over vergelijking.