Birgit Donker blogt

Venetië voorpret

Op 29 mei is de feestelijke opening van het Nederlands paviljoen op de Biënnale van Venetië. Hier, op onze website, zijn we alvast begonnen de dagen af te tellen. Iedere week onthullen we een stukje van een werk van Mark Manders, dat straks in het Rietveld paviljoen te zien zal zijn. Een glimp van de kranten, bijvoorbeeld, die hij maakte met bestaande woorden in willekeurige zinnen. Kranten die urgentie aangeven en die toch niet aan een dag gebonden zijn. Of een partje van een beeld. Natuurlijk, het geheel dat onlosmakelijk met elkaar is verbonden zie je hierdoor niet, maar het is wel een fijn voorproefje van wat gaat komen.
Detail: Acolyte Frena, 2013 Offset print on paper / 8 pages, 35 x 48 cm Courtesy Roma Publications, Amsterdam
Een paar weken geleden bezocht ik in het Vlaamse stadje Ronse het atelier van Mark Manders. Daar werkte hij de afgelopen maanden aan Room with Broken Sentence, samen met curator Lorenzo Benedetti. In de hallen van de voormalige negentiende-eeuwse weverij stonden de poëtische sculpturen te wachten tot ze zouden worden ingepakt en vervoerd. Een beeld was zo groot, vertelde Mark Manders, dat hij een deuropening moest gaan vergroten om het buiten te krijgen. In Venetië zouden ze per boot tot aan de Giardini varen. Stel je eens voor dat ze dan niet ingepakt in kratten zouden zitten, maar zichtbaar zouden zijn. Die feeërieke beelden voorbijvarend in een boot, het liefst dan ook een gondel. Wat graag zou ik dat zien! Dat zit er niet in.

Mark Manders, Composition with Blue, 2013 / Wood, painted wood, painted apoxy / Courtesy Zeno X Gallery, Antwerp and Tanya Bonakdar Gallery, New York / Foto: Cedric Verhulst
Maar ook al die sculpturen samen in het paviljoen is een evenement om je bijzonder op te verheugen. Nog een paar weken en dan weten we hoe de werken zich daar in het paviljoen gaan gedragen. Tot die tijd, voorpret op onze website.

Birgit Donker