Birgit Donker blogt

Voor wie zijn ogen opent

Kinderjury van de IMC Weekendschool met Katarina Zdjelar. Foto: Bas Czerwinski Kinderjury van de IMC Weekendschool met Katarina Zdjelar. Foto: Bas Czerwinski

Een eerste jury heeft zich al uitgesproken over de Prix de Rome 2017: de kinderjury van de IMC Weekendschool riep Katarina Zdjelar uit tot winnaar. Bij de opening van de Prix-expositie in de Kunsthal Rotterdam wisten de tieners haar werk eloquent te duiden. Het eerste woord dat ze gebruikten was ‘liberaal’. Een kwalificatie die in de zaal voor verwondering en bewondering zorgde. Vervolgens lichtten ze het toe als ‘superruimdenkend werk’.

De kinderjury verwoordde zo wat de essentie is van de IMC Weekendschool, een buitenschoolse school die kinderen in contact brengt met nieuwe werelden. Ze wil laten zien dat je gepassioneerd over het leven kunt zijn en in dit geval is dat het inzicht dat kunst het leven de moeite waard maakt. Hier was heel duidelijk een vonk overgeslagen. En is bewezen dat kunst toegankelijk is voor wie zijn ogen open doet.

Kinderjury van de IMC Weekendschool met Birgit Donker en Katarina Zdjelar. Foto: Bas Czerwinski

Nadat ze aldus de winnaar hadden uitgeroepen en hun keuze hadden toegelicht, konden de IMC-weekendscholers niet nalaten te bevestigen dat ze gezien hadden dat ‘alle kunstenaars heel erg hun best hadden gedaan.’ En zo is het. En meer dan dat. Alle vier de genomineerden, Melanie Bonajo, Rana Hamadeh, Saskia Noor van Imhoff en Katarina Zdjelar, hebben het beste in zichzelf naar boven gehaald.

Hun werk reflecteert op de tijd waarin wij leven. Het opent bovendien verschillende deuren op de beeldende kunst in Nederland. Nu eens is het  intelligent, dan weer poëtisch, nu eens intimiderend dan weer ontwapenend. Samen vormen de werken een hecht maar divers parcours.

Kinderjury van de IMC Weekendschool bekijkt het werk van Saskia Noor van Imhoff Kinderjury van de IMC Weekendschool bekijkt het werk van Melanie Bonajo

Kunst is geen wedstrijd en toch is er soms een winnaar. Op 15 december maakt minister Van Engelshoven bekend wie de volwassen jury van de Prix de Rome 2017 heeft geselecteerd. Er kan maar een winnaar zijn van de geldprijs, de werkperiode in Rome en de eeuwige roem. Tegelijk zijn alle vier genomineerden nu al winnaar. Deze prijs is immers ook een investering in nieuw werk; in een werkperiode van vijf maanden mét coach, in materiaal, een expositie, en een publicatie met introducties op de kunstenaar en essays. Die expositie resulteerde al in diverse recensies, ook in de algemene media, waarin nu eens de ene, dan weer de andere kunstenaar tot favoriet werd uitgeroepen. Dit alles betekent een bevestiging én een impuls voor de kunstenaarspraktijk van alle vier de genomineerden.

Het Mondriaan Fonds hoopt van harte dat het voor deze vier kunstenaars de vrijhaven van verbeelding verder heeft versterkt. En ik voorspel vast: we gaan nog heel veel van deze vier horen!