The Measurement of Presence in the media

De Groene Amsterdammer special, juni 2019 De Groene Amsterdammer special, June 2019

Since the opening of the Dutch Pavilion in Venice, by Minister Van Engelshoven on 8 May 2019, the presentation The Measurement of Presence, with artists Iris Kensmil and Remy Jungerman and curator Benno Tempel, has received a lot of coverage in the national and international press. The following is an overview of all the interviews and articles that have appeared about the Dutch Entry in the Venice Biennale.

VIDEO


Documentary about The Measurement of Presence by Gerrit Schreurs (in Dutch)
Commissioned by the Mondriaan Fund
7 May 2019


Studio International: interview with Remy Jungerman
Remy Jungerman and Iris Kensmil: The Measurement of Presence – Venice Biennale 2019
Interview by Lilly Wei. Film by Martin Kennedy.
Remy Jungerman tells about his art in the Dutch Pavilion, his admiration for stanley brouwn and his other sources of inspiration.
18 June 2019

RADIO (DUTCH)

Remy Jungerman in podcast VPRO Nooit Meer Slapen
Interview by Pieter van der Wielen
2 May 2019

PRESS (DUTCH)

Het Parool
Remy Jungerman presenteert eigen modernisme
Sophia Zürcher
7 September 2019

Het Parool
Wethouder Meliani: ‘Kennis maakt kunst rijker’
Jan Pieter Ekker
17 August 2019
De Amsterdamse wethouder Kunst en Cultuur Touria Meliani vertelt in een interview onder meer over haar bezoek aan het paviljoen: ‘Ik ben natuurlijk ook naar het Nederlandse paviljoen geweest, omdat ik het werk van Remy Jungerman wilde zien, van wie ik een schilderij op mijn werkkamer heb hangen.’

Metropolis M
De rijke geschiedenis van de ‘Greater Dutch World’ – Iris Kensmil en Remy Jungerman over Venetië – Reflections #10
Nanda Janssen
26 June 2019

De Groene Amsterdammer bijlage
The Measurement of Presence – Het Nederlandse paviljoen in Venetië
Roos van der Lint, Stephan Sanders, Joke Wolf, Rob Perrée
6 June 2019
In deze speciale bijlage, een samenwerking tussen het Mondriaan Fonds en De Groene Amsterdammer, spreken beide kunstenaars uitvoerig over hun werk. Remy Jungerman vertelt over de geometrische schouderdoeken die hij als kind zag bij de Cottica-rivier en de patronen daarvan die nu terugkomen in zijn werk. Iris Kensmil vertelt over haar zoektocht naar zwarte feministen. ‘Wie zijn de spraakmakende feministen die in hun woorden, denken en geschriften een utopische blik hadden op de wereld?’

Trouw
Kunstenaars schetsen op de Biënnale van Venetië inktzwarte scenario’s voor de toekomst van de aarde en mensheid
Henny de Lange
31 May 2019
‘Het Nederlandse paviljoen is een verademing te midden van het spektakel van de biënnale. Visueel is het een prachtige presentatie, die aansluit bij het in de jaren vijftig door Gerrit Rietveld ontworpen strakke, witte paviljoen.’

Collect Kunst Antiek Design
Verschuivende wereldvisies. Remy Jungerman en Iris Kensmil in het Nederlands Paviljoen
31 May 2019
‘Het project wordt voorgesteld als een post-nationale presentatie (…) een heel Nederlandse presentatie, maar vol grensverschuivingen.’

Harpers Bazaar
Woman of the Week: kunstenaar Iris Kensmil
Maaike Beekers
27 May 2019
‘In het Nederlandse paviljoen van Gerrit Rietveld presenteert ze haar portretten van zwarte, intellectuele, activistische vrouwen, die niet vergeten mogen worden, zoals onder meer Claudia Jones en Hermina Huiswoud.’

Het Financieele Dagblad
Schatgraven in Venetië
Hilda Bouma
25 May 2019
‘Remy Jungerman en Iris Kensmil zijn goede kunstenaars en hun werk hangt prachtig in het paviljoentje van architect Gerrit Rietveld.’

De Groene Amsterdammer
Rivieren – The Measurement of Presence
Roos van der Lint
23 May 2019
‘De verwevenheid die beide kunstenaars voorstaan, beiden met een achtergrond in Suriname, tussen motieven uit het westerse modernisme en die uit andere tradities en tijden, is kraakhelder. Een wijdverbreid verleden als voedsel voor een gedeeld heden.’

NRC Next / Handelsblad
De beste landenpaviljoens en tentoonstellingen op de Biënnale van Venetië
Sandra Smallenburg
15 May 2019
‘Kunstenaars Iris Kensmil en Remy Jungerman maakten een glasheldere, museaal ogende presentatie met indrukwekkende wandschilderingen en abstracte sculpturen.’

Het Parool
Twee werelden verenigd in Venetië
Kees Keijer
11 May 2019
‘Hun werk getuigt vooral ook van de inspiratie die zij putten uit de erfenis van het modernisme, van de abstractie in het werk van de kunstenaars van De Stijl en door de conceptuele benadering van Stanley Brouwn.’

Het Parool – PS van de week
Smaakmatrix
Jan Pieter Ekker
11 May 2019
‘De bijdrage van Iris Kensmil en Remy Jungerman op de Biënnale van Venetië is een pleidooi voor een inclusievere kunstwereld.’

Den Haag Centraal
DHC bezocht de exclusieve perspreview van de kunstbiënnale in Venetië
Annerieke Simeone
10 May 2019
Iris Kensmil over haar werk Utopia begins here: ‘Het is een toekomstgerichte visie op de samenleving. Net als deze vrouwen zouden we met z’n allen moeten nadenken over een inclusieve wereld, een wereld waar iedereen zich thuis voelt.’

Den Haag Centraal
Kunstenaars van kleur stappen het podium op
Annerieke Simeone
9 May 2019
Interview met curator Benno Tempel. ‘Ik geloof in kunstenaars die lokale elementen gebruiken. Het specifieke van een bepaalde locatie, traditie of cultuur. Dat is spannend. Als je dat weet te verbinden met geglobaliseerde waarheden, dan kom je nieuwe dingen tegen.’

De Volkskrant: review ★★★★☆
Het Nederlands paviljoen op de Biennale van Venetië
Anna van Leeuwen
8 May 2019
‘Interessant aan de strategie van Jungerman en Kensmil is hoe zij de verbeelding en het modernisme inzetten voor hun eigen verhaal. Zo leidt dit hot topic tot zo’n mooie tentoonstelling.’

NOS online
Werk in Nederlands paviljoen Venetië ‘laat zien waar we staan met de kunst’
Ko van ‘t Hek, Guilliano Payne
8 May 2019
Ko van ‘t Hek is erg enthousiast over de tentoonstelling The Measurements of Presence. Volgens hem wordt hiermee een signaal afgegeven dat ook dit soort verhalen deel zijn van ons gezamenlijke gemeengoed. ‘Musea zijn steeds meer bezig met het vertellen van verhalen die jarenlang ontkend zijn.’

Noordhollands Dagblad
Boeiende tijden in Venetië
Paola van de Velde
8 May 2019
‘Het publiek krijgt alle rust en ruimte om in het midden samen te komen, alsof het een pleintje – een piazza – is, om de monumentale werken te bekijken en met een beetje geluk met elkaar in gesprek te komen.’ Interview met Iris Kensmil, Remy Jungerman en Benno Tempel.

Avrotros
Het Nederlandse Paviljoen op de Biënnale van Venetië 2019
8 May 2019
Iris Kensmil: ‘De manier waarop Stanley Brouwns werk het vertrouwen uitdraagt dat iedereen zijn eigen positie in de wereld kan bepalen, is op zichzelf sterk, maar vraagt om een voortzetting. Deze tentoonstelling biedt daarvoor verschillende mogelijkheden.’

NRC Next / Handelsblad
Kwetsbare werken in Venetiaanse mist
Sandra Smallenburg
7 May 2019
‘Een glasheldere presentatie die commotie vooraf doet vergeten. De kunstenaars hebben een belangrijk verhaal te vertellen over een meer inclusieve wereld en een kunstgeschiedenis die bijstelling behoeft.’

Trouw: interview with Remy Jungerman
Hoe Remy Jungerman zich laat inspireren door Rietveld, Mondriaan én Winti en nu Nederland vertegenwoordigt
Henny de Lange
7 May 2019
‘Ik was op zoek naar een eigen beeldtaal. Die heb ik gevonden toen ik de overeenkomst zag tussen de geometrie van deze Europese kunststroming en de Afro-Surinaamse geruite rituele textielpatronen. Van Rietveld en Mondriaan tot Winti, dat is de rijkdom waaruit ik put.’

Metropolis M
De grote verzoening – het Nederlands Paviljoen op de 58ste Biënnale van Venetië
Domeniek Ruyters
7 May 2019
‘In plaats van een nieuw schisma te creëren wordt in het Nederlands Paviljoen een grote verzoening gepropageerd, tussen de kunstenaars onderling, tussen hen en de geschiedenis waar ze zich zo graag toe verhouden, tussen de kunst en politiek, de kunstenaars en hun publiek.’

Tableau Fine Arts Magazine
Biënnale van Venetië – Vooruitblik
Rob Perrée
6 May 2019
‘De twee kunstenaars vinden elkaar in hun affiniteit met en hun commentaar op het modernisme, hun bewondering voor Brouwn en in hun eerbetoon aan zwarte culturen. Ze corrigeren, ieder op hun eigen wijze, al dan niet impliciet, de gangbare canon van de kunst.’

De Telegraaf
Belofte van een betere toekomst: Iris Kensmil en Remy Jungerman vullen in Venetië gaten in kunsthistorie
Paola van de Velde
1 May 2019
‘Uit het werk van Kensmil en Jungerman, waarin zij voorstellen doen hiaten in de kunstgeschiedenis op te vullen, spreekt hoop en optimisme.’

NRC Next / Handelsblad
Nederland op de Biënnale van Venetië: kunst die je meelokt naar andere werelden
Sandra Smallenburg
1 May 2019
‘Wat beide kunstenaars bindt, is de wijze waarop ze de abstracte beeldtaal van het modernisme gebruiken om hun eigen thema’s naar voren te brengen.’ Gesprek met Iris Kensmil, Remy Jungerman en Benno Tempel.

Metropolis M
De oneindig rijke geschiedenis van de Greater Dutch World
Nanda Janssen
31 January 2019
Nanda Janssen blikt met Iris Kensmil en Remy Jungerman vooruit op hun presentatie The Measurement of Presence in Venetië.

Trouw: interview with Iris Kensmil
De blik in de ogen is de essentie van een portret
2 January 2019
Beeldend kunstenaar Iris Kensmil schildert altijd eerst de ogen. ‘Die zijn de essentie van een portret en moeten er goed op staan. Daarom schilder ik ze als ik nog fris ben.’

PRESS (INTERNATIONAL)

Damn Magazine (print)
The Measurement of Presence – Another Modernism
Nadine Botha
July 2019

Kunstforum (German)
Niederlande: Iris Kensmil, Remy Jungerman, The Measurement of Presence
June 2019

Toby Upson Art (online)
Remediating space: The Dutch Pavilion at the 58th Venice Biennale
Toby Upson
10 June 2019

Modern Painters (print)
Blending Identities
Nina Siegal
7 June 2019

CNN Style (online)
Venice Biennale 2019: Best of the national pavilions
George Webster
22 May 2019
‘The Dutch pavilion exhibits work by artists of Surinamese origin (Suriname was a colony of the Netherlands until 1975), including Iris Kensmil, whose large portraits of dark-skinned women hold the viewer’s gaze while drawing on the traditions of utopian black feminism.’

Arch Daily
7 Must-See Pavilions at the 2019 Venice Biennale
Victor Delaqua
17 May 2019

Contemporary &
Installation View National Pavilions
15 May 2019

Elephant (online)
Iris Kensmil’s Call for Black Visibility in Venice
Hannah Valentine
13 May 2019
‘Atop a modernist mural inspired by the work of artists like Mondrian and Malevich, Kensmil offers a counterpart in her eight portraits of black women who sought a new utopia.’ Interview with Iris Kensmil.

The Guardian
The beach from hell
Adrian Searle
13 May 2019

The Washington Post (online)
Venice Biennale
Philip Kennicott
10 May 2019
‘At the biennale, history isn’t any single thing, or idea, but is felt in myriad ways. At the pavilion of the Netherlands, the history of modernism, of Mondrian and the De Stijl movement, is felt as a nostalgic residue that needs to be cleansed, compacted and neatly contextualized.’

Entretenimento
Bienal de Arte de Veneza começa no sábado refletindo sobre migrações no mundo
7 May 2019

ArtReview
The Venice Questionnaire: Iris Kensmil and Remy Jungerman
Oliver Bascianno
3 May 2019

Financial Times
The difficult business of archiving a Biennale
Gareth Harris
3 May 2019

The Art Newspaper
National pride, national shame and the ‘post-national’: the question of identity at the Venice Biennale
Tim Cornwell
3 May 2019
‘The “post-national” presentation of the Netherlands, The Measurement of Presence, deconstructs the Biennale’s legacies of nationalism and universal Modernism.’

Contemporary &
The Measurement of Presence – Iris Kensmil and Remy Jungerman at the Dutch Pavilion in Venice
Will Furtado
2 May 2019

Eflux
Dutch Pavilion at the Venice Biennale
2 May 2019

Contemporary &
Remy Jungerman: The Space In Between
26 October 2018
Interview with artist Remy Jungerman about African heritage, New York, and new artistic centers. ‘Especially now, at this point in history, when the whole of Europe is under construction again, it is important to look at our shared history.’