Atousa Bandeh – Drents Museum

Atousa Bandeh, Apple Tree, 2013 Atousa Bandeh, Apple Tree, 2013

Het Drents Museum toont tot en met 18 november de tentoonstelling History as a poem van de Iraanse-Nederlandse kunstenaar Atousa Bandeh (1968, Teheran).

In History as a poem zijn grote, diepgekleurde schilderingen te zien. Vaak cirkelen alledaagse voorwerpen rond jonge meisjes die je recht aankijken. In enkele video’s en een film doet Atousa Bandeh verslag van een reis of van een poging om grond te kopen in haar geboorteland. In de meest recente schilderijen, op groot formaat, staan geen mensen meer afgebeeld, maar instortende gebouwen, bouwkranen of andere objecten. Aan de basis van al deze werken staan de persoonlijke ervaringen van Atousa Bandeh. Daarin spelen – behalve herinneringen – angsten, verlies van identiteit en poëzie een grote rol.

Poëtische video’s
Atousa Bandeh woonde tot aan haar 19de in Iran, toen ze vluchtte voor de Irak-Iranoorlog. Na een lange, onzekere reis belandde ze in een dorp in Groningen, in een landschap zonder bergen, iets dat ze zich absoluut niet kon voorstellen. Dit soort elementaire ervaringen heeft ze verwerkt in een aantal video’s over haar relatie met Iran. Het zijn geen activistische video’s maar dichterlijke weergaven van de werkelijkheid die je raken. De beelden zijn niet van de bekende toeristische attracties, maar laten juist de eenzaamheid zien van de harde realiteit.

Parallel aan deze tentoonstelling loopt de archeologische tentoonstelling Iran – Bakermat van de beschaving dat wordt ondersteund met een Projectinvestering Instellingen.

website

tot stand gekomen met:

gerelateerd