Bonnefanten verwerft sleutelwerk van Helen Verhoeven

©Helen Verhoeven, Church I, foto galerie Stigter van Doesburg ©Helen Verhoeven, Church I, foto galerie Stigter van Doesburg

Dankzij een Bijdrage Incidentele Aankopen van het Mondriaan Fonds heeft het Bonnefantenmuseum de unieke monumentale installatie Church I van Helen Verhoeven aangekocht. Church I is geïnspireerd op middeleeuwse kunst uit de collectie van het Bonnefanten waardoor er een uniek ensemble tot stand komt dat in museaal Nederland nergens geëvenaard kan worden.

Stijn Huijts, artistiek directeur van het Bonnefanten, zag de overweldigende installatie voor het eerst op Art Basel dit jaar. ‘Het kapel-achtige Gesamtkunstwerk waarin technieken als glas-in-lood, mozaïek, schilder- en beeldhouwkunst samenvloeien met humanistische ideeën in een grensoverschrijdend totaalbeeld, intrigeerde mij meteen. En ik zag de verstopte verwijzingen naar onze collectie oude kunst. De reacties tijdens Art Basel op Church I waren zo enthousiast, dat ik besloot om het werk ‘op zicht’ naar het Bonnefanten te halen. Ik ben verheugd dat het Mondriaan Fonds het belang van dit unieke kunstwerk onderstreept, waardoor wij nu in staat zijn om het werk te verwerven voor onze collectie’.

Het Mondriaan Fonds oordeelde over Verhoevens ‘kapel’: ‘Helen Verhoeven is waarschijnlijk de eerste vrouwelijke kunstenaar die een kapel als kunstwerk creëert. Ze herinterpreteert religieuze (historische) thematiek vanuit een seculier en hedendaags perspectief. Het werk is volgens de adviseurs een sleutelstuk in Verhoevens oeuvre en past op vele wijzen in de museumcollectie. (…) Door de verschillende verknopingen met de collectie van het Bonnefantenmuseum komt er een uniek ensemble tot stand dat in museaal Nederland nergens geëvenaard kan worden. Voor het openbaar kunstbezit in Nederland is het kunstwerk van grote betekenis, gezien de samenhang die het vertoont met de (Euregionale) religieuze kunst- en cultuurgeschiedenis en de internationale positie die Helen Verhoeven als Nederlandse kunstenaar inneemt in het hedendaagse kunstveld.’

In 2017 ontving de kunstenaar een Werkbijdrage Bewezen Talent + Opdrachtgever (nu: Bijdrage Opdrachtgeverschap) van het Mondriaan Fonds en kon ze twee jaar lang werken aan een reeks schilderijen die geïnspireerd zijn door het werk van de oude meesters in de kunstcollectie van het Bonnefanten. Deze serie negen grote doeken was in 2018 in het Bonnefanten te zien in de collectiepresentatie Beating around the bush – episode #5.