CONTACT Photography Festival (Toronto) – Nadine Stijns & Esther Hovers

Nadine Stijns, Installatie van A Nation Outside a Nation, The Bentway, Toronto, 2019. Foto Toni Hafkenscheid. Courtesy CONTACT & de kunstenaar. Nadine Stijns, Installatie van A Nation Outside a Nation, The Bentway, Toronto, 2019. Foto Toni Hafkenscheid. Courtesy CONTACT & de kunstenaar.

CONTACT Photography Festival in Toronto ontving een Bijdrage Presentatie Buitenland voor deelname van Esther Hovers en Nadine Stijns aan de 23ste editie van het festival. De presentatie werd gecureerd door Bonnie Rubenstein.

Van Nadine Stijns is de installatie A Nation Outside a Nation nog t/m 30 augustus te zien. Haar serie is ontstaan door jarenlang de migraties te observeren van de Filippijnse familie van haar partner in Californië en de Filippijnen. Ze onderzoekt het grootschalige fenomeen van arbeidsmigratie, en specifiek de Filippijnse traditie van de kartonnen balikbayan box. Voor de presentatie in The Bentway in Toronto zijn twee zeecontainers ingericht met een site-specific installatie van Stijns.

Esther Hovers, False Positives, Installation at Harbourfront Centre parking pavilion, Toronto, 2019. Foto: Toni Hafkenscheid. Courtesy CONTACT & de kunstenaar.

Esther Hovers, False Positives, Installatie bij Harbourfront Centre parking pavilion, Toronto, 2019. Foto: Toni Hafkenscheid. Courtesy CONTACT & de kunstenaar.

Esther Hovers presenteerde van 1 t/m 31 mei haar werk False Positives in samenwerking met het Harbourfront Centre. De serie weerspiegelt Hovers’ interesse in controle en macht in publieke ruimtes, en gaat over intelligente bewakingssystemen en hun algoritmes. De stadsgezichten zijn opgemaakt uit digitale beelden uit het zakendistrict in Brussel. De afgebeelde figuren vertonen bepaalde ‘afwijkende activiteiten’ in hun gedrag en bewegingen, zoals door bewakingscamera’s is vastgelegd.

website

tot stand gekomen met:

gerelateerd