Aert Schouman, Behangsel met Amaryllis die het blindemanspel speelt, 1742, olieverf op doek, Dordrechts Museum

Dordrechts Museum verwerft behangselreeks Il pastor fido

Het Dordrechts Museum heeft de zeldzame behangselreeks Il pastor fido (de trouwe herder) van Aert Schouman opgenomen in de collectie. Dankzij crowdfunding en giften van fondsen, waaronder het Mondriaan Fonds, is de kamerbeschildering blijvend teruggekeerd naar Dordrecht en openbaar kunstbezit geworden.

Eerder dit jaar maakte de tentoonstelling Een koninklijk paradijs – Aert Schouman en de verbeelding van de natuur in het Dordrechts Museum duidelijk dat Schouman tot de belangrijkste schilders uit de 18de eeuw behoort. In het bijzonder heeft hij zijn stempel gedrukt op de decoratieve (interieur)kunst, zoals schoorsteen-, plafond- en bovendeurstukken en ‘behangsels’.

De zeldzame Il pastor fido-reeks is van bijzondere kunst- en cultuurhistorische waarde. In de recent verschenen tentoonstellingscatalogus schrijft kunsthistoricus Charles Dumas: “Dit is dan ook de enige die compleet bewaard is gebleven. Door de lichte kleuren en door de losse uitvoering kan dit ensemble tot de mooiste binnen Schoumans oeuvre worden gerekend en ook tot het beste wat de decoratieve Nederlandse schilderkunst in de 18de eeuw heeft voortgebracht.”

Directeur Peter Schoon benadrukt dat de grote betrokkenheid van het publiek laat zien dat kunst van en voor iedereen is. Schoon roemt daarnaast de rol van de fondsen: “Ook nu weer blijkt hoe belangrijk de rol van fondsen is voor het behoud van Nederlands cultureel erfgoed. We zijn heel blij dat het Mondriaan Fonds en de Vereniging Rembrandt mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds en haar Willem en Mary Reus-de Lange Fonds deze aankoop onder meer mogelijk hebben gemaakt.”

website

tot stand gekomen met:

gerelateerd