Paul Signac, Ponton de la Félicité’ bij Asnières (Opus nr. 143)

Van Gogh Museum verwerft neo-impressionistisch schilderij Paul Signac

Onlangs kocht het Van Gogh Museum op een veiling in New York een werk van Van Goghs tijdgenoot Paul Signac (1863-1935): Ponton de la Félicité bij Asnières (Opus nr. 143), 1886. Signac verbeeldde de oevers van de Seine bij Asnières in de voor die tijd revolutionaire pointillistische techniek waarvan Georges Seurat de grondlegger was. Verschillende neo-impressionistische schilders waaronder Signac maakten zich deze techniek in navolging van Seurat eigen.

Het Van Gogh Museum presenteert in de vaste opstelling het verhaal van het leven en werk van Vincent van Gogh. Om beter inzicht te geven in de ontwikkeling van Van Gogh toont het museum behalve Van Goghs eigen werk, ook werken van invloedrijke tijdgenoten, evenals voorgangers en navolgers. Met de aankoop van Ponton de la Félicité’ bij Asnières (Opus nr. 143), kan het museum nu het verhaal over het belang van Signac vertellen.

Het Mondriaan Fonds heeft bijgedragen aan dit schilderij omdat het een cruciale aanwinst vormt voor het museum en de Collectie Nederland. Het is een van de beste voorbeelden van Signacs experimenten met de nieuwe neo-impressionistische techniek. Het werk vertelt vele verhalen: over de nieuwe schildertechniek; over de artistiek invloed die Signac had op Van Gogh, zeker in de periode 1886 waarin het werk is gemaakt; over de relatie stad – platteland en over de vrijetijdsbesteding van de stadbewoners en de industrialisatie.

Zie ook www.mondriaanfonds.nl/aanwinsten voor alle museale aankopen waaraan het Mondriaan Fonds sinds 1994 heeft bijgedragen.

tot stand gekomen met:

gerelateerd