Janine van Oene

‘Het gonsde van andermans meningen’ – interview met Janine van Oene

‘Al die stemmen, eerst op de Hogeschool voor Kunsten in Utrecht, daarna op de Ateliers in Amsterdam; uiteenlopende, soms tegenstrijdige reacties die elkaar elke week verdringen als docenten en begeleidende kunstenaars je nieuwe werk bespreken, terwijl het net onder je handen vandaan komt. In mijn gedachten gonsde het van andermans meningen. Toen ik klaar was met de Ateliers was het hoog tijd ze te laten verstommen en lekker zelf aan het werk te zijn.’

Janine van Oene (1988) ontving begin 2017 een Werkbijdrage Jong Talent. Met deze bijdrage stimuleert het Mondriaan Fonds de artistieke ontwikkeling en het cultureel ondernemerschap van beloftevolle kunstenaars. Tot vier jaar na hun opleiding kunnen zij hiervoor een aanvraag doen. Een uitkomst voor Van Oene, die er het antigeluid mee vond dat ze nodig had om haar eigen weg te banen. Maar ook een uitkomst met tastbaar resultaat. Haar werk is inmiddels aangekocht door diverse collecties, zoals van De Nederlandsche Bank en het Academisch Medisch Centrum. En eind 2017 won Van Oene de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst.

‘Pittig gepusht’

‘Op de Ateliers werd ik pittig gepusht allerlei richtingen te verkennen; langs de randen van de schilderkunst te gaan. Ik luisterde altijd goed naar iedereen. Nu naar mezelf. Dat lukt heel aardig.’ Alleen haar eigen schilderijen kunnen nu nog bijzondere standpunten aan haar opdringen. Zo is Mental Honey een combinatie van twee doeken die toevallig tegen dezelfde muur stonden in haar atelier. Ineens vormden ze een eenheid, zag Van Oene. Ze heeft ze samengebracht tot één driedimensionaal beeld. Er is een blauwe waterval op geschilderd die uit opengesperde monden stroomt, virtuoos en sensueel. Het dubbele doek, dat ook zelf een verloop als van een waterval kent, is één van de prijswinnende werken die ze kon ophangen in het Koninklijk Paleis.

‘Waar het hart van vol is, loopt de mond van over: die uitdrukking slaat wel een beetje op de verbeelding met de fontein’, zegt zij over Mental Honey. ‘Daarbij komt dat de liefde voor iets of iemand je soms gekke dingen laat doen.’ Ze moet lachen: ‘Als ik het zo omschrijf klinkt het veel te romantisch en poëtisch. ‘Honey’ zeg je op een liefkozende manier, ‘mental’ dan ben je echt gek. Ik vond dat wel een intrigerende combinatie. Het klinkt ook grappig.’

Janine van Oene, Mental Honey, 2017, acrylverf, olieverf, oliekrijt, houtskool op transparante stof, 180 x 200 cm.

‘Loskomen van de muur’

Het spel met dubbelzinnige werelden, zoals in deze titel, én het spel met twee en drie dimensies in de schilderkunst kon ze in 2017 verder uitbouwen. ‘Uitspattingen naar ruimtelijke schilderkunst’, noemt Van Oene dat. Behalve in de beslotenheid van het atelier, vertelt ze, kreeg ze de dit jaar ook de kans haar exploraties in opdracht van het K.F. Heinfonds toe te passen op monumentaal formaat in de foyer van Tivoli, Vredenburg. Ze werkte hier met schuim en epoxy. Daarmee voegde ze uitwaaierende, vleugelachtige figuren toe aan haar schilderijen, abstracties die aan de trappen van een amfitheater doen denken. Gekanteld en gekeerd domineren ze de 3D schilderijen, op een muur van vijf bij tien meter. ‘Zo vind ik mijn balans: met een eigen schilderkunstig handschrift en een derde dimensie op het doek. Ik hou daarvan, het verkennen van nieuwe mogelijkheden en loskomen van de muur.’

In 2018 neemt Janine van Oene deel aan de tentoonstelling Prospects & Concepts, tijdens Art Rotterdam: een overzicht van veelbelovende kunstenaars die met een bijdrage van het Mondriaan Fonds hun werk hebben kunnen ontwikkelen. Tegelijk een kans voor het publiek te zien wat met de bijdragen tot stand is gekomen.

website

tot stand gekomen met:

gerelateerd