Mondriaan Fonds draagt bij aan mobiel erfgoed

Mercedes 45 TAD, Museumbus van de Stichting Veteraan Autobussen Mercedes 45 TAD, Museumbus van de Stichting Veteraan Autobussen

Onlangs zijn twee projecten gehonoreerd met een Bijdrage Mobiel Erfgoed, een stimuleringsbijdrage om mobiel erfgoed op een inspirerende manier zichtbaar te maken voor publiek. Ook ontvangen twee projecten een Bijdrage Restauratie Mobiel Erfgoed, voor herstel en verduurzaming van mobiel erfgoed.

Bijdragen Mobiel Erfgoed:

SVA Regio Oost – 50 jaar!
Stichting Veteraan Autobussen (SVA) Regio Oost ontving een bijdrage voor het 50-jarig jubileum. Ter gelegenheid van dit lustrum organiseert SVA op 21 en 22 augustus 2019 een symposium en beurs in de Werkspoorkathedraal in Utrecht, met als thema Energietransitie in Busvervoer. Het bedrijfsleven presenteert energie-innovaties voor busvervoer waardoor de presentaties van historische voertuigen financieel mogelijk wordt gemaakt. Er zullen naar verwachting 40 tot 50 bussen getoond worden, waaronder 30 museale autobussen. Het evenement brengt buserfgoed onder het voetlicht.

Replica Fokker FVIIb-3M

Nederlands Transport Museum – Fokker FVIIb-3M
Voor een film over 100 jaar Nederlandse luchtvaart heeft het Nederlands Transport Museum een replica – inclusief de oorspronkelijke motoren – van de Fokker FVIIb-3M laten maken. De film zal medio 2020 door AVROTROS worden uitgezonden. Inmiddels is het toestel terug in het museum en wordt het in de vaste collectie opgenomen. De replica van de Fokker FVIIb-3M brengt een belangrijk verhaal binnen de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis over Albert Plesman (de eerste president-directeur van KLM) en Anthony Fokker (Nederlandse luchtvaartpionier en vliegtuigbouwer) onder de aandacht.

Bijdragen Restauratie Mobiel Erfgoed:

Autospuit AS33 uit 1960 voor de restauratie, Stichting Historisch Brandweermateriaal

Autospuit AS33 uit 1960 voor de restauratie, Stichting Historisch Brandweermateriaal

Stichting Historisch Brandweermaterieel – Brand 1964
In het project Brand 1964 van Stichting Historisch Brandweermateriaal (Den Haag) worden drie verschillende brandweerwagens gerestaureerd, waarna ze op evenementen werkend gepresenteerd kunnen worden. Het gaat in de aanvraag om de Autospuit 33 uit 1960, de Autoladder 6 uit 1958 en de Materiaal wagen GM 1963, alle drie van het Amerikaanse merk International. De wagens zijn geregistreerd in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed. In de naoorlogse jaren 1955-65 werden bij de Brandweer verbeteringen doorgevoerd in voertuigen, uitrusting en communicatiemiddelen. In het project wordt duidelijk gemaakt hoe branden in die tijd bestreden werden. De grote brand in 1964 in het Gebouw K&W in Den Haag staat hierbij centraal.

De Zuiderzeebotter MK 63, bouwjaar 1912, voor het eerst gerestaureerd in 1962. Eigendom van Stichting Behoud Zuiderzeebotter MK 63 in Hoorn

De Zuiderzeebotter MK 63, bouwjaar 1912, voor het eerst gerestaureerd in 1962. Eigendom van Stichting Behoud Zuiderzeebotter MK 63 in Hoorn

Stichting Behoud Zuiderzeebotter MK 63 – Restauratie achterschip
De Zuiderzeebotter MK 63 is een geregistreerd varend monument en wordt beschouwd als authentieke botter van de historische vloot. De stichting wil het schip in optimale, zeilende en authentieke staat behouden en het actief inzetten voor voorlichting en promotie van varend erfgoed. De restauratie, waarbij nu het achterschip aan de beurt is, gebeurt op ambachtelijke wijze. Het wordt deels uitgevoerd door vrijwilligers, onder leiding van Peter Dorleijn (historicus, restaurator en voormalig eigenaar van de botter).