Museum Volkenkunde – Kamerscherm ‘Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki’

Kamerscherm ‘Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki’; Kawahara Keiga (1786-c.1860); inkt en pigmenten op zijde; circa 1836 Kamerscherm ‘Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki’; Kawahara Keiga (1786-c.1860); inkt en pigmenten op zijde; circa 1836

Een onbekend en uniek topstuk van de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga (1786-c.1860) is aangekocht door Museum Volkenkunde: het kamerscherm Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki. Conservatoren troffen het manshoge kamerscherm (acht panelen van samen bijna 5 meter breedte) van grote kunsthistorische betekenis aan in privébezit. De voorstelling toont de baai van Nagasaki met daarin de Nederlandse handelspost op het eilandje Deshima in 1836. Het wordt een sleutelstuk binnen de Nederlandse Japan-collectie.

Het werk dat inhoudelijk is voortgekomen uit een Nederlandse opdracht, heeft geresulteerd in een kunstvoorwerp dat de eeuwenlange Japans- Nederlandse handelsrelaties uitdraagt. Het kamerscherm vormt een belangrijke toevoeging aan de reeds aanwezige objecten in de Nederlandse musea en archieven, waarmee sprake is van een cruciale aanwinst voor de Collectie Nederland.

Het kamerscherm is geschilderd op zijde vanuit een vogelvluchtperspectief. Kawahara Keiga wordt vanwege de nauwkeurige detaillering in zijn werk ook wel ‘fotograaf zonder camera’ genoemd.

Tot en met 22 juli 2018 is het kamerscherm in Museum Volkenkunde te zien, waarna het werk zal worden gerestaureerd.

Het Mondriaan Fonds droeg bij met een Bijdrage Incidentele Aankopen. Ook Vereniging Rembrandt, het VSBfonds, de BankGiro Loterij en de Vrienden van Museum Volkenkunde droegen bij aan deze aanwinst.

website

tot stand gekomen met:

gerelateerd