Prospects & Concepts 2017. Art Rotterdam. Foto: Mark Niedermann

‘Prospects & Concepts: ruimte voor experiment, verrassingen en ontdekkingen’ – Interview met Stijn Huijts

‘Wat spannend is: Prospects & Concepts is als tentoonstelling van jong talent een vrijstaatje bij Art Rotterdam. Er gelden andere wetten dan op de beurs, al schurken ze tegen elkaar aan. De sfeer is die van werk in uitvoering. Anders dan bij de galeries, waar de kunst klaar is voor verkoop. Beurs blijft beurs. Maar ook anders dan in het museum, dat gericht is op langere duur en waar de eisen meteen een stuk hoger liggen. Prospects & Concepts heeft minder pretenties en dat moet ook. Onvolkomenheden horen erbij. Er is ruimte voor experiment, verrassingen en ontdekkingen.’

Stijn Huijts, artistiek directeur van het Bonnefantenmuseum Maastricht, stelde begin 2017 voor het Mondriaan Fonds het overzicht samen van alle kunstenaars die het voorgaande jaar een Werkbijdrage Jong Talent ontvingen: vijfenzestig in totaal. Het was de vijfde editie van Prospects & Concepts – Mondriaan Fonds toont talent tijdens de internationale kunstbeurs in de Van Nellefabriek in Rotterdam. In vijf dagen tijd kwamen er ruim 16.000 bezoekers op af.

Die pluimage is de kracht

‘Een avontuurlijke momentopname’, noemt Huijts het overzicht. ‘Je prikt even de thermometer in die jonge oeuvres. En jong staat daarbij gelijk aan: beginnend talent. Er waren ook ouderen bij, die in de tweede helft van hun leven zijn begonnen als kunstenaar. Die rijke pluimage is de kracht van Prospects & Concepts. Die tekent zich af in de vele posities en praktijken: van sociaal geëngageerd en politiek tot poëtisch of zinnenprikkelend. In alle mogelijke media. Van schilder- tot computerkunst, fotografie of film; van objecten en performances tot ruimtelijke installaties.’

Chaim van Luit, Left Right Right Right, 2013 – 2017, fotografie. Courtesy: tegenboschvanvreden en Meessen de Clercq.

Knipoog naar de situatie ter plekke vormde het werk van Chaim van Luit. Hij toonde 250 foto’s van op muren gekraste, gespoten en geschilderde pijlen op LED-schermen nabij de ingang: pijlen in vele handschriften naar links en rechts wijzend. ‘Voor mij gold het beste van beide werelden,’ zegt Van Luit, die ook door zijn galerie op de beurs gepresenteerd werd. ‘Een vruchtbare ervaring, waarbij de partijen elkaar versterkten en mij de vrijheid gaven om Left Right Right Right als site specific werk te plaatsen buiten bij de entree.’

Diversiteit kleurt ook de bezoekersstroom, aldus Huijts. ‘Met een topdrukte van liefhebbers en professionals. De zichtbaarheid is enorm en de kwaliteit is aan beide zijden hoog, zowel bij de kunst als bij het publiek, waardoor Prospects & Concepts zijn vruchten kan afwerpen. Bert Scholten werd door Galerie Juliètte Jongma uitgenodigd voor een groepsexpositie; Philippe Schütte kon zijn interactieve installatie Sun later tonen in het randprogramma van de Biënnale van Venetië en The Tourist, van Margriet van Breevoort, een fabelachtige sculptuur, is aangekocht door Museum Arnhem.’

Prospects & Concepts 2017 - Mondriaan Fonds toont talent. Art Rotterdam. Foto: Mark Niedermann

Dynamische ontmoetingsplek

Doordat tientallen kunstenaars samen exposeren moeten de ‘meest woeste plannen’ soms een tikje worden bijgesteld, maar daar staat wat tegenover. ‘Het hart van de tentoonstelling’, zegt Huijts, ‘hebben we vrijgehouden als Workspace Prospects & Co, in 2017 voor het eerst: een startpunt voor rondleidingen, interviews met kunstenaars en performances. En een informele, dynamische ontmoetingsplek. Dat doen we in 2018 weer!’

gerelateerd