Remco Torenbosch – Collecting Europe – Victoria and Albert Museum

Het Victoria and Albert Museum in Londen presenteert van 1 t/m 7 februari de tentoonstelling Collecting Europe. Het museum nodigde hiervoor in samenwerking met het Goethe-Institut London twaalf internationale kunstenaars en collectieven uit om een nieuw werk te maken dat inspeelt op de mogelijke toekomst van Europa en de betekenis van de Europese identiteit. De kunstenaars werd gevraagd zichzelf voor te stellen in het jaar 4017, reflecterend op de huidige tijd en de invloed van Brexit.

Een van de deelnemende kunstenaars is Remco Torenbosch, wiens artistieke praktijk zich richt op de historische en hedendaagse relaties tussen sociaal-economische tendensen en arbeid. Voor de tentoonstelling maakte hij het werk EU (2017), een geabstraheerde versie van het einde van Beethoven’s Symphony No. 9. Deze iconische compositie is gebruikt op belangrijke historische momenten en is nu het officiële (volks)lied van de Europese Unie. Elk instrument is apart opgenomen, waardoor de mogelijkheid werd gecreëerd deze opnames afzonderlijk op verschillende plekken in het museum te laten afspelen. Deze ‘disfiguratie’ van de originele compositie resoneert voor Torenbosch met de sociopolitieke geschiedenis van Europa, waarin segregatie en verstrooiing centraal staan.

Remco Torenbosch realiseerde dit werk met hulp van een Werkbijdrage Bewezen Talent, die het Mondriaan Fonds hem toekende voor de periode 2015-2019. Torenbosch behoorde tevens tot de vier genomineerden voor de Prix de Rome Beeldende Kunst in 2013.

In Metropolis M verscheen een interview met Vivian Ziherl en Remco Torenbosch over het nieuwe werk dat hij voor Collecting Europe maakte.

website

tot stand gekomen met:

gerelateerd