Rijksmuseum verwerft beeldhouwkunstwerk Calvarie

Claus Sluter en werkplaats, Calvarie, ca. 1390 - 1400. Claus Sluter en werkplaats, Calvarie, ca. 1390 - 1400.

“Dankzij de enorme vrijgevigheid van fondsen en particuliere schenkers is eindelijk een diep gekoesterde wens van het Rijksmuseum in vervulling gegaan om een werk van de belangrijkste vroege beeldhouwer uit de Nederlanden, Claus Sluter, permanent aan het publiek te kunnen tonen.” aldus Taco Dibbits, directeur Rijksmuseum.

Het werk Calvarie (ca. 1390 – 1400) verbeeldt de kruisiging van Christus met Maria en Johannes de Evangelist. Het is een van de weinige objecten binnen de Collectie Nederland die de Zuidelijke Nederlanden en de Bourgondische hofcultuur vertegenwoordigd. Calvarie is te zien in het Rijksmuseum vanaf 25 augustus.

Omstreeks 1900 zagen kunsthistorici het vernieuwende realisme van Sluter als het begin van een typisch Nederlandse kunst, die zou culmineren in de 17de-eeuwse schilderkunst – Rembrandt in het bijzonder. Mede daarom werd hij maar liefst vier keer geëerd in de decoratie van 19de-eeuwse Rijksmuseumgebouw: in een groot tegeltableau aan de zuidgevel, met andere kunstenaars in een reliëf aan de voorzijde, in een gebrandschilderd raam op de Voorhal en in de Eregalerij.  Een poging om in 1939-1940 twee beeldjes van Sluter, afkomstig van het praalgraf van Filips de Stoute, aan te kopen mislukte, mede door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog.

De verwerving is tot stand gekomen met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds en particuliere schenkers via het Rijksmuseum Fonds.

Claus Sluter en werkplaats, Calvarie, ca. 1390 - 1400. Aankoop met steun van het Mondriaan Fonds, de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Beeldhouwkunst en haar Schoufour-Martin Fonds) en particuliere schenkers via het Rijksmuseum Fonds. Foto: Renate Neder, München

Claus Sluter en werkplaats, Calvarie, ca. 1390 – 1400.
Foto: Renate Neder, München

website

tot stand gekomen met:

gerelateerd