Stedelijk Museum Amsterdam – De oase van Matisse

Henri Matisse, La perruche et la sirène, 1952-1953. De parkiet en de zeemeermin, gouache op papier, uitgeknipt en geplakt op papier, gemonteerd op doek 337 x 768,5 cm. Stedelijk Museum Amsterdam, verworven met steun van de Vereniging Rembrandt en het Prins Bernhard Cultuurfonds, 1967. © Succession H. Matisse, c/o Pictoright Amsterdam, 2014. Henri Matisse, La perruche et la sirène, 1952-1953. De parkiet en de zeemeermin, gouache op papier, uitgeknipt en geplakt op papier, gemonteerd op doek 337 x 768,5 cm. Stedelijk Museum Amsterdam, verworven met steun van de Vereniging Rembrandt en het Prins Bernhard Cultuurfonds, 1967. © Succession H. Matisse, c/o Pictoright Amsterdam, 2014.

Van 27 maart tot en met 16 augustus is in het Stedelijk Museum Amsterdam de tentoonstelling De oase van Matisse te zien. Matisse verbeeldde oosterse naakten, mooie stoffen, tapijten, kamerplanten en idyllische landschappen. Hij zocht daarbij naar een zo volmaakt mogelijke overeenstemming tussen kleur en vorm. De tentoonstelling laat zien dat Matisse tot zijn dood is blijven zoeken naar het minimum dat nodig is voor het weergeven van een lichte, vrolijke zorgeloosheid: ‘de oase van Matisse’.

In het Stedelijk Museum worden de werken van Matisse gepresenteerd samen met het werk van tijdgenoten, leermeesters en andere navolgers uit de eigen collectie. Het tijdsbestek van de vaste collectieopstelling, van 1861 (Courbet) tot Cobrabeweging in de Jaren 50, weerspiegelt bovendien min of meer de levensjaren van Matisse.  De indeling van de vaste collectie leent zich daarom goed voor een andere benadering van het (late) werk van Matisse.

Het Mondriaan Fonds heeft bijgedragen aan de tentoonstelling De oase van Matisse met een Projectinvestering Erfgoed- en Beeldende Kunstinstellingen.

website

tot stand gekomen met:

gerelateerd