Stedelijk Museum Schiedam koopt zes kunstwerken

Daan van Golden, Heerenlux, 1995. Fotografie Tom Haartsen Daan van Golden, Heerenlux, 1995. Fotografie Tom Haartsen

Het Stedelijk Museum Schiedam heeft zes werken aangekocht, waaronder een schilderij van Daan van Golden. Deze internationale kunstenaar die vorig jaar overleed, werkte decennia in Schiedam. Tot de aankopen behoren drie voormalige winnaars van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs: Evelyn Taocheng Wang, Femmy Otten en Zoro Feigl. Van Elspeth Diederix die vanaf juni exposeert, verwierf het museum twee stillevens, foto’s op de bodem van de Zeeuwse wateren.

Onder de titel Hollandse nieuwe stelt het museum de aanwinsten van 23 juni tot en met 30 september 2018 tentoon. Vanaf 25 maart zijn ze te zien in SCHUNCK*, Heerlen. Sinds dit jaar stemmen de musea hun verzamelbeleid op elkaar af. Vanwege die samenwerking kende het Mondriaan Fonds voor twee jaar extra aankoopbudget toe via de Bijdrage Collectieprogramma’s.

Op 3 februari opent de 11de editie van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2018 in het Stedelijk Museum Schiedam met werk van vijf genomineerde kunstenaars.

Aangekochte werken
Van Evelyn Taocheng Wang (Chengdu, 1981), winnaar van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2017, verwierf het museum een sculptuur uit de serie Four Seasons of Women Tragedy: Summer (2017). Gender en persoonlijke ervaringen komen daarbij samen. De vier seizoenen ziet Wang als metafoor voor het vrouwenleven. Kleren, altijd van het Franse merk Agnès B, spelen een belangrijke rol. De keien om de sculptuur komen uit de Maas bij Rotterdam waar Wang woont en werkt.

And life is over there (2014) is de titel van de aankoop van Femmy Otten (Amsterdam 1981), winnaar van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2013. Otten tekent en maakt sculpturen. De titel van het lindehouten beeld ontleende ze aan een gedicht van Emily Dickinson over de onmogelijkheid om als man en vrouw samen te leven. De vormen van haar sculpturen ontstaan associatief en lijken op klassieke beelden.

Zoro Feigl (Amsterdam 1983), publiekswinnaar van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2013, bouwt van oude machineonderdelen spectaculaire installaties vol beweging. Denk aan dansende linten, draaiende trouwen en vallend water waar je eindeloos naar kunt kijken. De monumentale installatie Conveyor (2016) bestaat uit twee lopende banden die een mengsel van water en olie bewegen waardoor een soort abstracte schilderingen ontstaan. De installatie maakt deel uit van de solotentoonstelling Infinity in de Electriciteitsfabriek in Den Haag, tot en met 11 maart.

De in scène gezette foto’s van Elspeth Diederix (Nairobi 1971) zien er bij vlagen surrealistisch uit. Haar wereld oogt mooier of fantastischer dan de werkelijkheid, ook zonder photoshop. Diederix maakte de twee aangekochte onderwaterstillevens Colorshape (2017) en Shape Two (2017) op de bodem van de Zeeuwse wateren. Ze zullen onder meer te zien zijn bij de tentoonstelling De tuinen van Elspeth Diederix, van 23 juni tot en met 30 september 2018.

Afgelopen jaar overleed Daan van Golden (Rotterdam 1936 – Schiedam 2017), de kunstenaar die decennia in Schiedam woonde en werkte. Hij bouwde een oeuvre op waarin abstractie, popart en conceptuele kunst samensmelten. Met de aankoop van Heerenlux heeft het museum nu ook een schilderij uit zijn late oeuvre. De titel van het schilderij ontleende de kunstenaar aan het merk van de gebruikte verf.