Maya Watanabe, Earthquakes, still.

Toekenningen Experimenteerreglement kunstenaarshonoraria

Musea en andere instellingen kunnen voor honoraria aan beeldend kunstenaars bij het Mondriaan Fonds een gedeeltelijke compensatie aanvragen als zij de richtlijn voor kunstenaarshonoraria toepassen. Bij deze aanvragen worden het werk en de tentoonstelling niet inhoudelijk getoetst, wel wordt beoordeeld of instellingen de richtlijn toepassen en op welke wijze. De richtlijn kunstenaarshonoraria is begin vorig jaar geïntroduceerd door verschillende belangenverenigingen voor beeldende kunst in Nederland. Al meer dan honderd musea en presentatie-instellingen onderschrijven de richtlijn.

Dit jaar ontvingen tot nu toe de volgende instellingen een bijdrage via het Experimenteerreglement Kunstenaarshonoraria:

Bradwolff Projects – Earthquakes (Maya Watanabe)
Compensatie voor het honorarium van Maya Watanabe voor haar solotentoonstelling Earthquakes bij Bradwolff Projects in Amsterdam, te zien van 4 februari tot en met 3 maart 2018. De tentoonstelling wordt samengesteld door gastcurator Madelon van Schie en is gericht op de presentatie van de ontwikkeling in het videowerk van Watanabe. In het bijzonder wordt een nieuwe artistieke fase in het oeuvre belicht, die zich inzette met de film Sceneries in 2014.

Stroom Den Haag – Notel (Lawrence Lek)
Stroom ontving een bijdrage voor de solo-expositie Notel (The Hague) van Lawrence Lek, die getoond zal worden vanaf september 2018. De presentatie wordt gerealiseerd in samenwerking met Arebyte Gallery in Londen, waar Notel (London) te zien zal zijn. De instellingen zijn samen opdrachtgever voor de productie van nieuw werk van Lek. Voor deze gezamenlijke opdracht, een tweeluik, maakt Lek een conceptueel sciencefiction narratief waarin de toekomst van werk, technologie en culturele identiteit wordt verkend via speculatieve architectuur.

Nicholas O’Brien, The Trolley, 2017.

LIMA – Cultural Matter (Nicholas ‘O Brien)
Een bijdrage voor een presentatie van het werk The Trolley (2017) van Nicholas O’Brien, te zien van 17 januari tot en met 28 februari 2018. Het werk is, in de woorden van de kunstenaar, een ‘essay game artwork’ dat zich richt op de verdwijning van trams: een bepaald type openbaar vervoer in het stedelijke landschap. Het is de derde solotentoonstelling bij LIMA in de context van het programma Cultural Matters. Naast de presentatie zullen experts Isabelle Arvers en Filippo Lorenzin hun licht schijnen op het werk en zijn culturele en materiële implicaties.

MAMA – Pro Forma (Mat Do)
Een bijdrage via het Experimenteerreglement voor het honorarium van Mat Do voor de tentoonstelling Pro Forma bij MAMA in Rotterdam, die vanaf maart 2018 te zien zal zijn. In Pro Forma reflecteert MAMA in samenwerking met de kunstenaar op het fenomeen poverty-chic, de implicaties van de platform-economie en de rol van pop-up’s in relatie tot stedelijke vernieuwing.

Bewaerschole – Balanceren tussen Zoet en Zout -diversificatie (Esther Kokmeijer, Willem Besselink, Wim Geeven, Aletta de Jong)
De Bewaerschole ontving een bijdrage voor kunstenaars Willem Besselink, Esther Kokmeijer, Wim Geeven en Aletta de Jong. Zij maken nieuw werk voor de tentoonstelling Balanceren tussen Zoet en Zout, die van 10 maart tot en met 4 mei 2018 te zien is. De presentatie vormt de afsluiting van een diepgaand onderzoek naar water, uitgevoerd door vijftien kunstenaars. 

Tamás Kaszás, We Are All From Pangaea, 2011

De Appel – Sci Fi Agit Prop (Tamás Kaszás)
De Appel ontving compensatie voor het honorarium van Támas Kaszás, voor zijn expositie SCI FI AGIT PROP. De presentatie zal bestaan uit een combinatie van verschillende groepen kunstwerken: installaties van openbare watervoorzieningen (waterkranen); installaties geïnspireerd op  communicatieborden uit socialistische tijden in Oost-Europa; en grafische werken gericht op de science-fiction in propaganda. SCI FI AGIT PROP vindt gelijktijdig plaats in Netwerk Aalst en De Appel Amsterdam, van 27 januari tot en met 31 maart 2018.

tot stand gekomen met:

gerelateerd