Toekenningen Pompgemaal Den Helder 2019

Pompgemaal Den Helder Pompgemaal Den Helder

Het Pompgemaal Den Helder is een gastatelier voor beeldend kunstenaars en bemiddelaars, dat beheerd wordt door het Mondriaan Fonds. In 2019 zullen de volgende kunstenaars in deze residency verblijven: Jasper de Beijer, Maurice Bogaert, Timo Demollin, Niels Vis & Merel van ’t Hullenaar en Danielle van Vree. Van 15 oktober tot en met 9 december exposeert Kunsthal 45 onder de titel Residu 4 de resultaten van alle werkperiodes in het Pompgemaal van 2016 tot 2018.

Jasper de Beijer (Februari – Maart)
Jasper de Beijer wil een verbinding maken tussen Curaçao, waar hij in 2017 een residency heeft gedaan, en Den Helder. Hij zal onderzoek doen naar de Allerheiligen-vloed van 1570, waarbij het nabijgelegen Huisduinen opgeslokt werd in zee. Hij wil een artistieke reconstructie van het dorp en omgeving maken.  Op basis daarvan zal hij de geschiedenis van maritiem Den Helder, en de plekken op de wereld waar Den Helder een band mee heeft gehad, ontsluiten.

Danielle van Vree (April – Mei)
Danielle van Vree vertrekt vanuit de titel Act of the Sea. Ze wil onderzoek doen naar de betekenis en invloed die de zee heeft op de mens en zijn omgeving. Ze gaat hiervoor in gesprek met de gemeenschap in Den Helder om zich te verdiepen in de geschiedenis en verhalen van de plek. Dit moet resulteren in een performance, een video, tekeningen en een ruimtelijk werk.

Timo Demollin (Juni – Juli)
Timo Demollin wil een serie conceptuele kunstwerken maken, in de vorm van monochrome doeken op groot formaat, gebaseerd op wetenschappelijk restauratieonderzoek naar het schilderij Black Painting van de Amerikaanse kunstenaar Ad Reinhardt.

Niels Vis & Merel van ’t Hullenaar (Augustus – September)
Niels Vis en Merel van ’t Hullenaar willen zich storten op de ontwikkeling van een multimediale installatie The Mand-Made History of Today – I Was Here, waarbij ze de relatie tussen maker en object in een geglobaliseerde wereld onderzoeken. Ze stellen zich ten doel verschillende, voor hun nieuwe technieken, toe te passen in hun werk om een directere interactie met het publiek aan te gaan.

Maurice Bogaert (Oktober – December)
Uitgangspunt voor Bogaerts project over architectuur en herinnering zijn de schetsen en maquettes van Albert Speer en de herinneringen die Walter Benjamin in zijn Berliner Kindheit um neunzehnhundert beschrijft. Beide wil hij verbeelden in een serie maquettes. Voor het project Walter Benjamin en Albert S. wil Bogaert beider verhalen vertalen in twee series gefotografeerde maquettes en deze verwerken tot boek en meer precies een (photo)graphic novel.

tot stand gekomen met:

gerelateerd