Toekenningen Werkbijdrage Bewezen Talent

Ad de Jong, Freedom For Your Friends, 2017, 210 x 130 cm, epoxyhars, fiberglas en pigmenten.
Thom Puckey, Monument for J.W. Thorbecke. 2012-2017. Tornooiveld, Den Haag. Carrara marmer en Roestvrijstaal. 3820 x 3830 x 4711 cm. In opdracht van de gemeente Den Haag.
Petra Noordkamp, still Il Grande Cretto di Gibellina (HD-film, 15 min.) 2015, commissioned by The Solomon R. Guggenheim Foundation, New York.
Matthijs Munnik, Luminal, 2016-2017, licht, hout, geluid, Rijksakademie OPEN.
Sanne Peper, Due to Lack of Interest Tomorrow Has Been Cancelled, Deep South USA, 2008–2015.
Kevin Gallagher, Drowsy (2017), Pollinator (2017) & Lightheaded (2017). Installation view, De Ateliers’ Offspring 2017.
Saskia Janssen, Flowers from the Cardboard Hotel, RainbowSouclub voor de tentoonstelling Curepark in het Amsterdamse Bos, 2017.
Milena Bonilla, The Masterclass, 2013-2016. HD video loop, intervened nature documentary excerpt (BBC), two cerimans, spinning motors, plummets, wire, boards, variable dimensions.
Inti Hernandez, Sendero de vida XVII, 2016, 50 x 50 x 37,5 cm. Wood, Plywood, Balsa Wood and Mirror.
Erik Odijk, Holodeck, 2016. Printed ceramic glass aplication with sandblasted details. 250 x 2700 cm.
Kim Habers, A, 2017. Paper, ink, glue, projected video and sound, 300 x 800 x 800 cm. Paper Art 2017, CODA Museum Apeldoorn.
Ehsan Fardjadniya, Hinterland After Stage for Tragedy, 2017. In Post-Peace exhibition at Wuttembergischen Kunstverein Stuttgart.
Paul Drissen, Alphabet:q-z, 2016/17, archival box/papercuts/ folds, gouache on paper.
James Beckett, The Guinness Curse, solo show documenting high occurrence of death in the family Guinness T293, Rome, 2017.
Emily Bates, The sky is glowing with the setting sun, 2012, 150 x 600cm. Silver gelatin prints, framed.
Joan van Barneveld, Nuit, 2016, acrylic on canvas, 130 x 160 cm, collection De Nederlandsche Bank.
Charl van Ark, Lichtbeeld, gemengde techniek, 2015.
Stefanos Tsivopoulos, The Precarious Archive, 2016. Installation view (detail), dOCUMENTA 14, Fridericianum Kassel, 2017.
Elisabet Stienstra, Terpsichore, 2016, 600 x 600 x 285 cm. Zilverbrons en Roestvaststaal, opdracht muziek en zangverenigingen van Venlo en Gemeente Venlo.
Jeroen Robert Kramer, Une femme, 2015, 4x5 inch kleurnegatief handgedrukt, 120x103 cm.

In oktober en november kregen twintig beeldend kunstenaars een Werkbijdrage Bewezen Talent toegekend, een bijdrage bedoeld voor kunstenaars die minstens vier jaar een beroepspraktijk hebben. Dit zijn: Charl van Ark, Joan van Barneveld, Emily Bates, James Beckett, Milena Bonilla, Paul Drissen, Ehsan Fardjadniya, Kevin Gallagher, Kim Habers, Inti Hernandez, Saskia Janssen, Ad de Jong, Matthijs Munnik, Petra Noordkamp, Erik Odijk, Sanne Peper, Thom Puckey, Jeroen Robert Kramer, Elisabet Stienstra en Stefanos Tsivopoulos.

De werkbijdrage is een tegemoetkoming in de kosten van materiaal, tijd en diensten van derden en kan gebruikt worden voor de ontwikkeling van nieuw werk. Ook kan deze besteed worden om een opdracht uit te voeren of deel te nemen aan tentoonstellingen en manifestaties in binnen- en buitenland. De bijdrage is 38.000 euro voor een periode van minimaal 24 maanden en kan een keer in de vier jaar worden gehonoreerd. De bijdrage kan op ieder moment van het jaar worden aangevraagd.

Doel van de Werkbijdrage Bewezen Talent is het stimuleren van het oeuvre, cultureel ondernemerschap en zichtbaarheid, zodat werk ontstaat dat een betekenisvolle bijdrage kan leveren aan de hedendaagse beeldende kunst in Nederland.

Binnenkort verschijnt het essay Oude Meesters. De actualiteit van het gevorderde kunstenaarschap, geschreven door Leo Delfgaauw. De publicatie maakt onderdeel uit van de essayreeks van het Mondriaan Fonds en is te bestellen vanaf 2 januari.

tot stand gekomen met:

gerelateerd