interviews

‘Bevestiging van de eenheid’

Victor Sonna, It was my imagination, 2017. Foto: Ronald Smits Victor Sonna, It was my imagination, 2017. Foto: Ronald Smits

‘Als kind droeg ik versleten slippers. Omdat ik de gaten niet durfde te laten zien, maakte ik van deze slippers een boot, een auto of een eiland. Ik bedacht een nieuwe context voor elke afzonderlijke pantoffel, die daardoor een nieuwe identiteit kreeg. De dagelijkse realiteit dwong me tot improviseren; het combineren van allerlei materialen in nieuwe voorwerpen. Nog steeds gebruik ik objecten die afgebroken, kapot of afgedankt zijn in een nieuwe context.

Geboren in Kameroen, wonend in Nederland: mijn verleden en heden zijn verwikkeld in een permanente dialoog.

‘Geboren in Kameroen, wonend in Nederland: mijn verleden en heden zijn verwikkeld in een permanente dialoog. Mijn werk Grand Voyage is een doorlopend onderzoek naar de ontmoeting tussen noord en zuid, verleden en toekomst. Wij voeren ons verleden met ons mee waar we ook gaan, terwijl we ook een verleden delen met anderen, als groep, familie of natie. Beide aspecten zijn van invloed op het heden. Grand Voyage ‘draagt’ deze concepten en probeert ze te presenteren in een nieuw licht.

‘In mijn werk komt een mix van materialen, mensen en thema’s samen. De Werkbijdrage Bewezen Talent is een bevestiging voor mijn streven naar die voortdurende voeling tussen individu en groep. Als kunstenaar heb je een podium nodig om tot je recht te komen en je werk zichtbaarheid te geven. Deze erkenning betekent veel voor de manier waarop ik naar buiten kan treden. Je praat anders als je weet dat het ertoe doet. Het werkt als een boezem, de eenheid van wateren die in open verbinding staan voor tijdelijke opslag en lozing. We zijn allemaal verschillend, maar betekenen niets op onszelf alleen.’