interviews

Boijmans-directeur Sjarel Ex over kunst in de koplampen

Boijmans Ahoy. Foto: Aad Hoogendoorn Boijmans Ahoy. Foto: Aad Hoogendoorn

‘De energie van de kunst moest de stad in!’ Sjarel Ex, directeur van Museum Boijmans Van Beuningen, vertelt over het museum by carlight in de evenementenhal van Rotterdam, waar bezoekers middenin de eerste lockdown per auto langs topkunst konden zoeven. ‘Boijmans Ahoy was een avontuur, een pilot project dat gelukkig door het Mondriaan Fonds en andere fondsen via een spoedprocedure mogelijk is gemaakt. Die investering loont. Publiek en kunstkritiek zijn enthousiast én we hebben er een stoer presentatiemodel bij. Daar passen we de nieuwbouw op aan: in het toekomstige Boijmans komt een zaal waar alles kan en mag. Nog meer nieuws: we gaan naar Beijng, Shanghai en Shenzhen en reizen dus met een driedubbel drive thru museum door naar China.’

Boijmans Ahoy. Foto Amie Galbraith

Een kick dankzij de lockdown? ‘Kunst en cultuur raakten gekooid en wij zochten ontsnapping. Daarbij stonden wij al in de hoogste versnelling, omdat Boijmans wegens de verbouwing gesloten was, terwijl we tóch onze collectie wilden blijven delen. Op scholen, bij musea, in de Kunsthal: we waaierden uit als ‘Boijmans bij de Buren’. Een drive thru was een sluimerende wens, naar een idee van ontwerper Ted van Noten. Bij Ahoy mochten we op proef komen rondcrossen: licht uit, koplampen aan. Sensationeel! Die immense vloer en metershoge hal zaten vol theatrale kansen.’

Het werd een succesnummer, met verlengde openingstijden om zoveel mogelijk publiek veilig per elektrische auto te laten slalommen tussen sculpturen, videoprojecties en schilderijen. Boijmans bracht ‘een staande en hangende tentoonstelling’ in het duister, met lichtkanonnen op de opgetakelde kunst. ‘We gebruikten theater- en showtechnieken en projecteerden films op megaformaat. De staande beren van Marijke van Warmerdam doemden haarscherp op als wachters. Het was een technische actualiseringsslag en oefening in schaalvergroting om kunst met elan onder de mensen te brengen.’ Een stunt én meer dan dat: ‘Doordat iedereen als in een cocon rondreed, was de concentratie intens: mensen raakten betoverd door de kunst.’