interviews

‘Cultureel erfgoed is een vat vol verhalen’

Christian Pfeiffer. Foto: Wim Giebels Christian Pfeiffer. Foto: Wim Giebels

Molenaar is hij al sinds zijn twaalfde, dat ging spelenderwijs. Christian Pfeiffer (31) vertelt dat hij in zijn familie de vijfde generatie is in het vak. Niet dat hij nooit verder heeft gekeken. Hij heeft ook als journalist gewerkt, zich verdiepend in de actualiteit en achtergronden van het lokale nieuws. Pas sinds tweeënhalf jaar bouwt hij zijn molenaarspraktijk uit. Vlakbij zijn jenevermolen de Vriendschap in Weesp komt een eigen distilleerderij, Anker Weesp genaamd, in de voormalige Laurentiuskerk – ‘een joekel van een kerk die een herbestemming krijgt met diverse bedrijfjes, zoals een brouwerij, een yoga-studio en mijn stokerij’. Stoken ligt zo sterk in het verlengde van malen, dat het bijna raar zou zijn dit níet te doen, suggereert Pfeiffer. Hij spreekt over een veredelde hobby. ‘Het is zoeken naar de uurtjes, maar geeft veel energie.’ Pfeiffer is ook raadslid in Weesp. Bovendien werkt hij vier dagen per week bij Erfgoedvereniging Heemschut Amsterdam, als beleidsmedewerker.

Drijfveer bij dit alles is de vraag: ‘Hoe houden we cultureel erfgoed onder de aandacht?’ Zijn oplossing: ‘Laat het zien en vertel er levendige verhalen over!’

Voor het maken en delen van die verhalen, beschouwt hij zijn journalistieke ervaring als troef: ‘Erfgoedvereniging Heemschut is een club met 5000 leden en zo’n honderdvijftig actieve vrijwilligers. Dat zijn soms oud-medewerkers van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, soms architecten en kunsthistorici, die veel weten van behoud en beheer. Erfgoed vraagt technische kennis, maar het is ook een vat vol verhalen. Hoe kunnen we die zichtbaar maken? Ik denk mee en geef tips. Het gaat vaak om lokale geschiedenis. Door mooie verhalen met foto’s op facebook en in de krant willen we iedereen erbij betrekken. Een voorbeeld. In Bussum staat een villa van architect De Bazel, die in Amsterdam bekend is vanwege het Stadsarchief. Sloop dreigde kort geleden, maar zo’n huis wint aan karakter, als je weet dat dit het enige houten huis is dat De Bazel ooit maakte. Een unicum. Verder werd deze villa gebruikt als herstellingsoord voor ‘bleekneusjes’ uit Amsterdam, die in de landelijke omgeving kwamen aansterken. Zo wordt van diverse kanten duidelijk  hoe bijzonder het is.’

Laurentiuskerk, Weesp, krijgt een herbestemming met diverse bedrijfjes, zoals jeneverstokerij Anker Weesp. Foto: Christian Pfeiffer

Laurentiuskerk, Weesp, krijgt een herbestemming met diverse bedrijfjes, zoals jeneverstokerij Anker Weesp. Foto: Christian Pfeiffer

‘Een serieuze verdiepingsslag – moet kunnen, in de avonduren’

‘Een waar multitalent’, noemde de jury van de Monumententalentprijs 2019 Christian Pfeiffer begin november bij de uitreiking van deze prijs. ‘Christian ademt erfgoed. Met de ene hand schrijft hij over erfgoed en ondersteunt hij vrijwilligers en met de andere hand staat hij zijn molen te bedienen of jenever te stoken.’ Op het Nationaal Monumentencongres in Deventer overhandigden juryvoorzitter Susan Lammers (directeur Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) en Eelco van der Lingen (directeur Mondriaan Fonds) hem een beeldje en daarnaast een budget van 7.000 euro, speciaal voor verdere professionele ontwikkeling.

‘Het was voor mij een totale verrassing,’ zegt Pfeiffer, ‘ook omdat ik toch, relatief, een nieuwkomer ben in de wereld van het monument, met mijn journalistieke omwegen. Wat een boost! Het is een behoorlijke pot geld, dus ik wil het serieus inzetten. Geen cursusje hier of daar voor de verdiepingsslag op korte termijn, maar een studie aan de Open Universiteit, naast mijn werk. Moet kunnen, in de avonduren. Toen ik op de middelbare school zat droomde ik ervan docent geschiedenis te worden, maar ik moet toegeven: ik ben een ouderwetse drop out. Deze prijs voelt als dé kans af te maken wat ik toen heb laten liggen. Een studie Cultuurwetenschappen gaat alles versterken wat ik nu onder handen heb.’

Molen De Vriendschap, Weesp. Foto: Christian Pfeiffer

Molen De Vriendschap, Weesp. Foto: Christian Pfeiffer