interviews

‘De kunst internationaal verder brengen’

Petra Noordkamp, still (detail) Fragile - Handle with Care, december 2018 Petra Noordkamp, still (detail) Fragile - Handle with Care, december 2018

Brandweermannen omringden haar en ze droeg verplicht een bouwhelm. De eerste keer dat Petra Noordkamp in het  aardbevingsgebied in de Italiaanse Marche foto’s en filmopnames maakte, speelde ze plotseling zelf een hoofdrol: die van ramptoerist. ‘Heel ongemakkelijk’. Daarna vond ze haar eigen weg door de spooksteden. Zonder begeleiding, maar met onderdrukte paniek. ‘Waarom doe ik dit werk!?’ De ruïnes van 24 augustus 2016 lieten niets aan de verbeelding over. ‘De aarde beeft, de wereld stort in. Voor de toekomst: geen garanties.’

‘Ik werd gevraagd een werk over dit gebied te maken door het MAXXI in Rome, een museum waar je geen nee tegen zegt in je ijdelheid. Daarbij komt: toewijding betekent iets als mensen alles kwijt zijn. Zij wonen ergens tijdelijk; de afwas staat al twee jaar op het aanrecht tussen de brokstukken thuis. Er is geen systeem om ze er bovenop te helpen, terwijl uit kerken en kastelen alles wat los en vast zit veilig wordt gesteld. Heiligenbeelden. Fresco’s. Ik ben geen documentairemaker, maar heb wel oog voor de kloof tussen menselijke kwetsbaarheden en de onverschilligheid van noodlot en onvolkomen systemen.’

‘Beelden van verlies en troost’

Fragile, Handle with Care heet Noordkamps filminstallatie en fotoboek voor de tentoonstelling Terre in Movimento, komende zomer in MAXXI. Een dubbele projectie toont kapotte interieurs achter regengordijnen versus engelen met gevouwen handen of een oprijzende Madonna in het depot. Beelden van verlies en troost. De emotionele ervaring van architectuur is een terugkerend thema, zoals Italië een terugkerend decor is, zeker sinds Noordkamp in 2013 via het fonds in Rome resideerde.

‘Daar ontmoette ik curatoren van het Guggenheim en MAXXI. Mijn film uit 2016 over de verwoeste stad Gibellina, door land art kunstenaar Alberto Burri tot een wit labyrint omgevormd, was een opdracht van het Guggenheim; de samenwerking met MAXXI is weer een vervolg. Drie maanden residency is kort, maar vruchtbaar! Met de recente werkbijdrage, die ook tijd voor reflectie biedt, heeft het fonds een samenloop van omstandigheden losgemaakt die me internationaal steeds verder heeft gebracht.’