interviews

‘Een uitkomst!’

Merel Coebergh. Foto: Ernst van Deursen Merel Coebergh. Foto: Ernst van Deursen

‘De KunstKoop is een uitkomst, juist voor een jonge galerie, want deze stimulans versterkt de start.’ Curator Jaring Dürst Britt opende in 2015 samen met criticus Alexander Mayhew in Den Haag galerie Dürst Britt & Mayhew. ‘Het maakt toch een verschil wanneer je zo’n bedrag kunt aflossen over een periode van drie jaar zonder dat de rente aantikt, die het fonds voor zijn rekening neemt. Kunst komt dan ook binnen bereik van liefhebbers met een bescheiden beurs.’

‘Met de KunstKoop durfde ik het aan’

Een doek van Jacqueline de Jong met foto- en schildertechnieken kwam zo bij Merel Coebergh terecht. Zij zag het op de fotomanifestatie Unseen in Amsterdam en was op slag verliefd. ‘Al heel vaak had ik met kunstwerken in mijn handen gestaan. Ik heb kunstgeschiedenis gestudeerd en mijn oog voor kunst daarna verder ontwikkeld, maar altijd was de twijfel te groot: kan ik het echt betalen, krijg ik het rond? Met de KunstKoop durfde ik het aan.’

Jacqueline de Jong, Potato Flower walking away, 2017. Foto: Gert-Jan van Rooij

Jacqueline de Jong, Potato Flower walking away, 2017. Foto: Gert-Jan van Rooij

Ze keerde enkele keren terug omdat het werk zo aan haar trok. Maar: ‘Eigenlijk was ik meteen verkocht. Zeker toen ik hoorde hoe het heette. Potato Flower walking away, daarin zit natuurlijk een grapje, maar anderzijds: ik geloofde in mijn jeugd lang in tuindwergen en elfen en hierin zie ik ook zo’n natuurwezen. Het doek hangt nu boven mijn bureau en ik word er heel gelukkig van. Naast mijn baan op een ontwerpbureau volg ik een opleiding voor design en interieurvormgeving bij het KASK in Gent. Dit kunstwerk, dat ik zonder KunstKoop no way had kunnen kopen, stimuleert me om bij het waarmaken van dromen tot het uiterste te gaan. Gevaarlijk is het trouwens ook, daar waarschuwden vriendinnen mij al voor: kunst kopen is besmettelijk; het smaakt zomaar naar meer.’