interviews

‘Europese en Aziatische verstrengelingen – het werkt nog altijd na’

Sam Samiee, Bedroom Posters ( installation view), Art Basel Hong Kong, 2018 Sam Samiee, Bedroom Posters (installation view), Art Basel Hong Kong, 2018

‘Soms duurt een ontmoeting niet meer dan vijf minuten, maar is het effect ervan echt magisch!’ Kunstenaar Sam Samiee (1988) verwondert zich nog altijd over de positieve gevolgen van zijn presentatie Bedroom Posters op Art Basel Hong Kong. Bij zijn Iraanse galerie Dastan’s Basement maakte hij met zijn schilderijen een ruimtelijke installatie, mede via een Bijdrage Kunstbeurzen van het Mondriaan Fonds.

‘Korte ontmoetingen met magisch effect’

‘Van Al Jazeera tot en met The New York Times – er was voor onze presentatie alle aandacht in de pers. Kunstmagazines en glossies schreven erover. Het werkt nog altijd na. Verkopen van kunstwerken kwamen pas later. Ter plekke waren wij de babygalerie tussen reuzen die Picasso’s, De Koonings en andere overleden grootheden verkochten, maar Dastan’s Basement maakte wel het verschil. Ik heb een artistiek en intellectueel netwerk kunnen ontplooien, waarmee ik mijn Eurazië-connecties heb uitgebouwd. We zijn nu een jaar verder en ik heb net nog een lezing gegeven die hieruit  voortvloeit, op de Asian Contemporary Art Week in Dubai.’

Sinds Samiee in 2011 naar de kunstacademie in Enschede kwam, woont hij in Nederland. In 2014 en 2015 bezocht hij de Rijksakademie; in 2018 exposeerde hij solo bij het Gemeentemuseum Den Haag, onder de titel De liefde raakte ontheemd, het verstand ernaar op zoek. De geschiedenis van Perzische literatuur en Westerse schilderkunst verstrengelen zich onder zijn handen. ‘De beurs was voor mijn galerie een waanzinnig risico en daarom ook voor mij stressvol, maar toch is deze context artistiek interessanter dan de door commercie gedomineerde Noord-Amerikaanse kunstmarkt. Nooit eerder deed een Iraanse galerie mee aan een beurs als deze. Dat is dankzij de fondsbijdrage, maar ook dankzij de oriëntatiereis in 2016. Toen heeft het Mondriaan Fonds Dastan’s Basement bezocht. Zonder die kennismaking hadden ze in Teheran het fonds vast als een sprookje beschouwd.’