interviews

‘Het fotoboek is de ideale vorm voor fotoverhalen over onze tijd’

Henk Wildschut, foto uit de publicatie Ville de Calais Henk Wildschut, foto uit de publicatie Ville de Calais

‘Op 2 april 2017 heb ik mijn boek Ville de Calais met gepaste trots aan het publiek kunnen presenteren,’ aldus Henk Wildschut. Sinds 2005 fotografeerde hij in de duinen dichtbij Het Kanaal de nederzetting van vluchtelingen en immigranten die in deze ‘Jungle van Calais’ verbleven in de hoop naar Engeland over te kunnen steken.

‘Het fotoboek is de ideale, meest samengebalde vorm om fotoverhalen zichtbaar te maken en een publieke functie te geven’

Wildschut: ‘Meer dan een expositie. Die is tijdelijk en krijgt al snel de signatuur van een tentoonstellingsmaker of moet zich tot een museale context verhouden. Voor fotografen die belangrijke verhalen over onze eigen tijd willen vertellen blijft het boek de allersterkste, meest persoonlijke vorm. Het is tastbaar en geconcentreerd. Het publiek heeft het zelf in de hand en kan er zich zo vaak en lang als het wil in verdiepen. Daarom is het zo belangrijk dat het fonds de mogelijkheid biedt daaraan bij te dragen en zulke boeken te verwezenlijken. Voor Ville de Calais was dat cruciaal. Het maken van fotoboeken is duur; de marges erop zijn klein. Ik gaf het boek uit in eigen beheer en had naast de Bijdrage Publicaties van het fonds ook de verkoop nodig aan geïnteresseerde crowd funders die me al in de aanloop wilden ondersteunen. Anders had ik de voorfinanciering niet rond gekregen. Ofwel ik had me diep in de schulden moeten steken ofwel het boek was onbetaalbaar geworden, het was simpelweg niet te doen geweest.’

Ville de Calais won in 2017 op het fotofestival in Arles de Prix du Livre d’Auteur; de Volkskrant noemde het een ‘episch verhaal over een schandplek in Europa’. De publicatie werd geselecteerd als een van de 33 Best Verzorgde Boeken 2017.