interviews

‘Inhaalslag voor Willem van Genk aan weerszijden van de grens’

Hans Looijen bij werk Willem van Genk (rechts). Foto: Bastiaan Musscher Hans Looijen bij werk Willem van Genk (rechts). Foto: Bastiaan Musscher

 

‘Willem van Genk is de belangrijkste Nederlandse Outsider-kunstenaar, een erkende grootheid, over de grens nog meer dan bij ons. De tentoonstelling die we nu voorbereiden is een inhaalslag. We ontvingen uitgerekend deze week, heel verheugend, van de Hermitage in Sint Petersburg de bevestiging dat zij meedoen aan het reizende overzicht. Het Collection de l’Art Brut in Lausanne had al toegezegd.’

‘Meer dan erfgoed van de geest is dit ronduit kunst’

‘Deze samenwerking is een schaalsprong; uitkomst van een onderzoek waarin de bijdrage van het Mondriaan Fonds hét verschil maakt. Ruimte en middelen voor onderzoek staan in musea enorm onder druk. Voor ons was investeren in internationale contacten en studie van Van Genk onontkoombaar. Zijn werk bevindt zich goeddeels in Frankrijk, België en zelfs Japan, mede door de achtergebleven belangstelling in Nederland. Hoe dat komt? Het lijkt erop dat een overdreven focus op zijn vermeende geestesziekte het beeld hier heeft gekleurd. Ook die vraag onderzoeken we.’

Willem van Genk, Trolleybusstation Arnhem, Museum Dolhuys

Directeur Hans Looijen van Dolhuys | museum van de geest in Haarlem, is overtuigd pleitbezorger van Van Genk (1927-2005). Sinds 2016 heeft het Dolhuys een speciale Van Genk-kamer, die is ingericht rond Trolleybusstation Arnhem: een installatie vol schaalmodellen van trolleybussen. ‘Koning der stations’ noemde Van Genk zichzelf. In zijn complexe universum, gedomineerd door stations, zeppelins, wirwar van rails, bovenleidingen en zendmasten was hij de grote organisator. In 2019 start het overzicht Willem van Genk, Thrills of Power in het Outsider Art Museum, een tweede locatie van het Dolhuys, gevestigd in de Hermitage Amsterdam.

‘Project Asbury I’, Willem van Genk ca. 1977, collectie Dolhuys, aankoop met steun van het Mondriaan Fonds.

Looijen: ‘Hier zullen ook beide sleutelstukken te zien zijn die we in 2017 via het Mondriaan Fonds konden verwerven, zoals de geschilderde zeppelin, Project Asburry l, met een doorkijkje naar het Vrijheidsbeeld. Meer dan erfgoed van de geest is dit ronduit kunst.’