interviews

‘Kunst heeft een heilzame kracht.’

Marjan Teeuwen, Verwoest Huis Gaza 3, 2017. Marjan Teeuwen, Verwoest Huis Gaza 3, 2017.

‘Bij mijn eerste bezoek aan Gaza wordt glashelder: ik ben geen journalist, politicus of hulpverlener. Ik ben kunstenaar. Wanneer politieke uitspraken verwacht worden, kan ik hier niks doen. Op mijn vraag of het ethisch verantwoord is hier als rijke Westerse kunstenaar te werken, is het antwoord ondubbelzinnig: ik moet komen! Creativiteit geldt als essentieel bij het verwerken van trauma’s. Na drie maanden keihard werken en twintig interviews aan de wereldpers, zei mijn technisch medewerker: “Nu kan de hele wereld zien dat ook wij Palestijnen van kunst houden.”

‘Overal is stof, roet, puin. En tegelijkertijd is alles tegengesteld aan oorlog. In Verwoest Huis Gaza heerst orde. De rauwheid van afbraak en verwoesting vindt tegenwicht in minimalistische abstractie. Bezoekers omarmen mijn werk, benoemen de schoonheid en herkennen in de herordening van puin de kracht van constructie. Kunst is heilzaam.

‘Hun overweldigende respons, de media-aandacht, de opening waarop de burgemeester van Khan Younis een bijzondere plaquette overhandigt, goedgekeurd door Arafat en Abbas; de komst van de president van PRCS (alle landen waar Palestijnen wonen – Syrië, Libanon, Jordanië, Westoever) – dat alles maakt de kracht van kunst sterk voelbaar in Gaza.’ Aldus Marjan Teeuwen over het tijdelijke kunstwerk dat ze uitvoerde met een projectinvestering.

‘Deze installatie stelt alles waaraan ik altijd heb gewerkt op scherp. ‘La condition humaine’ staat centraal. Waarom is de mens niet in staat tot samenleven; gemeenschapszin? Voor mijn ontwikkeling leggen de bijdragen van het Mondriaan Fonds het fundament. Als kunstenaar had ik een lange aanlooptijd nodig, daarbij heb ik alle kansen gekregen. Nu sta ik aan de vooravond van een intensief vervolg. Morgen vlieg ik naar New York, voor mijn eerste solotentoonstelling bij Bruce Silverstein Gallery. Én voor gesprekken over mogelijke samenwerking met The Jewish Museum.’