interviews

‘Kunst staat nooit los van het leven, maar zet een licht op de orde van de dag’

Portret Lieneke Hulshof (uitsnede). Foto: Nick Chesnaye Portret Lieneke Hulshof (uitsnede). Foto: Nick Chesnaye

‘Kunst en leven aan elkaar knopen,’ zegt hoofdredacteur Lieneke Hulshof, ‘is het motto van mister Motley. Dat was zo vanaf het eerste begin, toen het in 2003 als kunsttijdschrift op papier verscheen, opgericht door Hanne Hagenaars. Nu wordt die wisselwerking wel vaker naar voren getrokken, maar zij pionierde ermee en heeft ons motto geformuleerd. Ook sinds mister Motley een online kunstmagazine is, staat het nog altijd voorop. We willen laagdrempelig zijn voor een veelkoppig publiek, van nieuwsgierige nieuwkomers tot los-vaste liefhebbers of doorgewinterde kunstprofessionals. Je kunt prima laagdrempelig over kunst publiceren zonder oppervlakkig te worden, juist door te laten zien dat kunst niet op zichzelf staat maar actuele thema’s verbeeldt. Feminisme, maar ook liefdesverdriet. Kunst zet een ander licht op de orde van de dag. Dat is niet iets wat wij van bovenaf opleggen; we laten bewust veel kunstenaars aan het woord of geven de ruimte aan een beeldverhaal. Thema’s zijn fijn voor je lezers en voor de bezoekers van je website of van de lezingen die je organiseert, want ze geven houvast. Maar we staan ook dichtbij de bron; de kunstenaars zelf.’

mister Motley

Lieneke Hulshof (1993) heeft persoonlijk een artistieke achtergrond: voor ze in 2018 haar master kunstgeschiedenis afrondde aan de Universiteit van Amsterdam, studeerde ze bij kunstacademie ArtEZ in Arnhem. In 2015 begon ze als redacteur bij mister Motley. Sinds november 2017 is ze hoofdredacteur, als opvolger van Heske ten Cate, die op haar beurt het stokje in 2013 van Hanne Hagenaars had overgenomen. Het online kunstplatform, waarop elke dag een nieuw artikel verschijnt, is inmiddels uitgebreid met offline lezingen en leesgroepen, live discussies en de podcastserie Kunst is Lang, waarin telkens een andere kunstenaar aan presentator Luuk Heezen vertelt over leven en werk, in een interview dat een uur mag duren. Dit najaar kende het Mondriaan Fonds aan mister Motley een Bijdrage Meerjarenprogramma’s toe, voor de verschillende programmaonderdelen die elkaar versterken en voor de bijzondere rol die Motley op deze manier speelt bij het smeden van een bond tussen kunst en publiek.

mister Motley - Tendens

‘Voor ons voelt het als een hele eer’, zegt Lieneke Hulshof, ‘maar nog mooier dan onze klinkende glazen is de professionele strekking: nu wij deze bevestiging en financiële ruimte krijgen van het fonds, kunnen wij onze schrijvers betere voorwaarden bieden. Er wordt zoveel goede kunst in Nederland gemaakt, maar wil je die kunst delen, dan hoort daarbij een kunstkritiek van niveau, met publicaties die verhalen vertellen, thema’s uitlichten, het woord bij het beeld zetten en zo bemiddelen tussen kunst en publiek. We willen redactioneel ontzettend graag onafhankelijk blijven en deze bijdrage waarborgt die vrijheid. Concreet betekent het dat we onze website opnieuw kunnen indelen, plannen kunnen uitvoeren voor ontmoetingen met lezers en ook tastbare presentaties en publicaties kunnen maken, die een andere concentratie aanspreken dan de website of die de actualiteit uitbouwen. In 2020 en 2021 maken we elk kwartaal een krant, waarin nieuws dat verder strekt dan de waan van de dag, zoals de voltooiing van het World Trade Centre of de invoering van de nieuwe Donorwet, wordt besproken via de beeldende kunst.’

Publicatie Dit is een vertaling van zeven jaar online archief, mister Motley, 2019.

Publicatie Dit is een vertaling van zeven jaar online archief, mister Motley, 2019.