interviews

‘Wrikken aan de grenzen van kunst en film’

Alberto De Michele Alberto De Michele

‘De enige weg naar succes is de experimentele weg,’ zo startte Dick Tuinder zomer 2018 de bijeenkomst in het Centraal Museum Utrecht rond tien jaar De Verbeelding: de samenwerking tussen Mondriaan Fonds en Nederlands Filmfonds voor het mengen van cinematografie en beeldende kunst. Tuinder, zelf kunstenaar, schrijver en filmregisseur, lanceerde daarbij het online platform deverbeelding.site, gewijd aan Verbeelding-films. ‘Een sound, een geur, een handschrift – er zit iets in dit werk van de kunstenaars/filmers dat je in een oogopslag herkent.’

In een driegesprek met Dick Tuinder en filmfondsdirecteur Doreen Boonekamp stelde Birgit Donker, destijds directeur Mondriaan Fonds: ‘Belangrijker dan de vraag of de makers kunstenaars of filmmakers zijn, is: wat voegen ze toe? En dat is experiment. Ze wrikken aan de grenzen van cinematografie en kunst.’ Donker bepleitte het toepassen van de verbeelding in de overtreffende trap en het continueren van de samenwerking tussen beide fondsen om dit mogelijk te maken. Boonekamp: ‘We gaan ook de komende tien jaar door!’

‘Onderzoek brengt de kunst verder’

Op de vraag van Tuinder wat de fondsdirecteuren zouden wensen als zij de architecten van het beleid zouden zijn, antwoordde Donker: ‘Ik zou de wet voor het recht op falen instellen. Als alleen het resultaat telt, blijven makers te voorzichtig. Experiment en onderzoek brengen de kunst verder.’ Twee makers die hun werk via De Verbeelding ontwikkelen zijn Janis Rafa en Alberto De Michele. Op de website zijn (trailers van) hun films te zien; Rafa toonde haar filminstallaties en sculpturen in 2018 bovendien op een solotentoonstelling in het Centraal Museum. De Michele, die in zijn films de roverspraktijken van zijn vader mythologiseert, vergeleek een goed kunstwerk met een misdaad: ‘Elk kunstwerk steelt de blik van de kijker; een film duurt langer en steelt extra tijd.’