interviews

‘Zonder kunstenaars geen tentoonstelling: klaar!’

‘Iedereen weet dat kunstmusea en instellingen moeten woekeren met bizar weinig geld, en dat al jarenlang, maar dan nog. Van de technici tot en met de vormgever werkt niemand onbetaald, behalve de kunstenaar aan wie de show te danken is. Exposeren is iets wat je graag wilt als kunstenaar, dus je bent blij. De eer is groot! Maar laten we even inzoomen. Zonder kunstenaars geen tentoonstelling: klaar!’ Zo concludeert Wafae Ahalouch.

Ahalouch (1978, geboren in Tanger, Marokko) woont in Amsterdam. Ze studeerde in Utrecht en was in Amsterdam resident aan De Ateliers en de Rijksakademie. In 2003 won ze de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst; in 2014 was ze genomineerd voor de Wolvecampprijs. Onlangs speelde ze een opvallende rol bij de groepstentoonstelling What if Women Ruled the World? in Garage Rotterdam. Ze maakte twee grote muurschilderingen met losse schilderijen en ingelijste collages. Tussen zwarte lijnen die op tralies lijken kronkelen vrouwen in pin-up poses. Ahalouch speelt dubbelspel. Ze zet een volgspot op machtsmechanismen in reclame en showbusiness. ‘Ik wil de schoonheid van de vrouw niet schuwen, maar wel waken voor het keurslijf van uiterlijke idealen. Hoe zien wij vrouwen? Een karakter met capaciteiten, een lichaam dat leven kan voortbrengen, is iets anders dan een sjabloon.’

Wafae Ahalouch, Komm Zu Uns, 2010-2019, muurschildering en schilderijen, De Garage, Rotterdam. Foto: Aad Hoogendoorn

Voor haar werk bij Garage Rotterdam kreeg Ahalouch een honorarium, net als haar collega’s op deze tentoonstelling over het vrouwelijke in de kunst, ‘waar gelukkig ook een man aan meedeed, in de persoon van Caz Egelie’, zegt Ahalouch. ‘Niets zo achterhaald en irritant als namenlijsten die uitsluitend uit mannen bestaan. Andersom is ook het feminisme geen cliché. Het staat voor zoveel verhalen en perspectieven, ook die waarin vrouwelijke en mannelijke karakters met elkaar vervloeien.’ Het Mondriaan Fonds verleende een bijdrage aan What if Women Ruled the World, samengesteld door curator Imke Ruigrok, via het Experimenteerreglement Kunstenaarshonoraria.

Ahalouch: ‘Wat een verademing! Het is dit jaar de allereerste keer dat ik een aantal tentoonstellingen achter elkaar kan maken met een serieus honorarium. Binnenkort gaat mijn solo-expositie open bij Club Solo in Breda. Daarvoor geldt hetzelfde. In die zin merk ik wel dat de richtlijn kunstenaarshonoraria die sinds 2017 bestaat, en de aandacht die voor dit ‘nieuwe normaal’ wordt opgeroepen, zijn vruchten begint af te werpen. Voor kleine kunstinstellingen of middelgrote zoals Garage Rotterdam is het een redding dat het Mondriaan Fonds de kosten voor een deel kan compenseren, want het is toch vaak schrapen en alles op alles zetten met een tentoonstellingsbudget. Voor mij voelt het heel professioneel. Je kunt je concentreren op het werk zelf, zonder steeds afgeleid te worden door zorgen over de basisvoorwaarden. Eindelijk!’

Paradise Phantom, Wafae Ahalouch, 2019, collages en muurschildering bij De Garage, Rotterdam. Foto: Aad Hoogendoorn

Wafae Ahalouch, Paradise Phantom, 2019, collages en muurschildering bij De Garage, Rotterdam. Foto: Aad Hoogendoorn

Wafae Ahalouch nam deel aan de groepstentoonstelling What if Women Ruled the World?, najaar 2019 bij Garage Rotterdam, met een bijdrage Experimenteerreglement Kunstenaarshonoraria van het Mondriaan Fonds.

Van 17 november tot en met 22 december 2019 brengt Club Solo in Breda een expositie van Wafae Ahalouch met schilderijen, sculpturen en muurwerken uit de voorgaande vijftien jaar, inclusief nieuw werk dat ingaat op huwelijksrituelen. Club Solo ontvangt een Bijdrage Meerjarenprogramma’s Presentatie-instellingen van het Mondriaan Fonds.